شناسهٔ خبر: 85295 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تحقق جهش توليد مسكن تنها با حمايت از بخش خصوصی ، تعاونی و انبوه‌سازان میسر می‌شود/نبود پروتكل برای ساخت املاك با عمر مفيد بالا/ يك مترمربع بنای مفيد حداقل ٨ و نيم ميليون تومان

شهر تهران رییس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران راه‌برون رفت از شرایط بحرانی مسکن را افزایش شتاب در تولید و عرضه مسکن و یا همان جهش تولید، برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، خشايار باقرپور رييس اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در گفتگو با راديو اقتصاد معقول‌ترين راه برون‌رفت از شرايط بحرانی مسكن را افزايش شتاب در توليد و عرضه مسكن يا همان جهش توليد دانست.

باقرپور گفت: خروج از اين بحران تنها با هماهنگی تمام دستگاه‌های حاكميتی و استفاده از ظرفيت‌های بخش خصوصی، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان ميسر خواهد بود و حتی اگر يك حلقه در اين فرآيند ، خارج از سياست‌ها حركت كند ما را از اهداف‌مان دور می‌كند.

وی افزود: بايد مشخص شود كه هر يك از بخش‌ها و حلقه‌ها متولی چه بخشی از فرآيند توليد مسكن است و اقدامات عملی برای تسهيل و تسريع بخش‌های مختلف كار تعريف شود.

 رييس اتحاديه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مسكن مهر را پروژه اي كارآمد خواند و عدم موفقيت كامل آن را اجراي بد، و قرباني شدن كيفيت براي برجسته سازي كميت عنوان كرد.

كارشناس بازار مسكن گفت: املاك مازاد دستگاه‌های دولتی و بانكها به جاي واگذاری بايد در اختيار بخش خصوصي ، انبوه سازان و تعاوني ها قرار گيرد تا با عملياتي شدن پروژه ها ، توليد و عرضه مسكن شتاب گيرد.

وي در پاسخ به ضرورت داشتن اطلاعات آماري و ميدانی از بستر جامعه هدف  اعلام كرد: در حال حاضر اتحاديه تعاوني هاي عمراني شهر تهران، نيازسنجي و كسب مطالعات ميداني را از طريق شبكه عامليتها با ٨٠٠ فعال صنفي شروع كرده و از طريق همين شبكه ، حتي در حوزه عرضه هم، بر اساس يك پورتال نرم افزاري جامع ، فعاليت مي كند. اما واقعيت اين است كه اين طرح و برنامه گسترده و در سطح ملي است و برای تحقق گسترده و سراسری آن نيازمند همكاري دستگاههاي موثر حاكميتی هستيم.

رييس اتحاديه تعاوني هاي عمراني شهر تهران، در پاسخ به اين سوال كه قيمت يك مترمربع ملك با حدود ٧٠ سال عمر مفيد چقدر است؟، گفت: در حال حاضر هيچ پروتكلی برای ساخت ملك  با ٧٠ سال عمر مفيد وجود ندارد .

وي افزود: قيمت ساخت يك مترمربع بنای مفيد ملك و سرشكن مشاعات بدون در نظر گرفتن هزينه‌های زمين و مجوزهای ساخت، حداقل ٨ و نيم ميليون تومان است.