به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا برعملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر، تصریح کرد: کرونا یک چالش جهانی بود که تمام کشورها با آن مواجه شدند، این اتفاق سبب شد تا عرضه و تقاضا کالا تحت تأثیر قرار گیرد و به موازات آن تقاضا برای جابجایی کالا از طریق حمل و نقل دریایی کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت دریایی دنیا ۱۱ میلیارد تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۲,۶ درصد رشد داشته است ولی این عدد در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است و این نشان می دهد که ویروس کرونا به سرعت بر حمل و نقل دریایی جهان اثر منفی داشته است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش حجم تجارت دریایی تاکنون سابقه نداشته و هر ساله این بخش شاهد رشد بوده است، خاطرنشان کرد: آنگونه که آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) پیش بینی کرده است در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تنها یک درصد میزان حمل و نقل دریایی جهان افزایش خواهد داشت.
راستاد تاکید کرد: در هیچ شبانه روزی فعالیت در بنادر کشور متوقف نشده است و تمام بخش ها سعی کردند در چارچوب سیاست های ابلاغی حرکت کنند؛ بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۴ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۱۸ تن انواع محموله ها درکشور تخلیه و بارگیری شده که این عدد بیانگر فعالیت بی وقفه بنادر است.
وی گفت: فعالیت صادرات و واردات در شرایطی دنبال می شود که در دور جدید تحریم ها تمرکز بر حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی کشورمان است؛ با وجود تمام محدودیت ها سعی شده، فعالیت ها مانند گذشته دنبال شود و فعالان اقتصادی با چالشی مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه سعی شده آثار ناشی از تحریم به کمترین حد برسد، گفت: بنادر ایران از نظر زیرساخت و تجهیزات شرایط بسیار خوبی دارند به گونه ای که از نظر زیرساخت های بندری ظرفیت سالانه ما ۲۴۶ میلیون تن است و کمبود ظرفیت نداریم؛ بنادر ما از نظر زیرساخت پذیرش تمام کشتی ها را دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه فعالیت های توسعه ای در بنادر کشور متوقف نشده و البته طرح های جدید هم تعریف شده است.