شناسهٔ خبر: 85437 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

طی سفر مدیر عامل شرکت راه آهن به استان یزد روی داد

امضای تفاهم نامه مدیرعامل راه آهن با استاندار یزد/ مشارکت در توسعه خدمات ایستگاهی T.O.D/ تشویق بخش غیر دولتی به سرمایه‌گذاری در توسعه حمل و نقل ریلی استانی

رسولی در یزد مراسم تفاهم نامه حمایت از ایجاد و توسعه زمینه‌های مشارکت و سرمایه‎گذاری طرح‌های ریلی با حضور سعید رسولی، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و محمد علی طالبی، استاندار یزد در محل استانداری یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در  مراسم عقد تفاهم نامه این شرکت با محمد علی طالبی، استاندار یزد ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: برنامه های آتی توسعه راه آهن با وجود شرایط سخت تحریمی و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا که تمام دنیا را درگیر کرده است، به قوت خود پیش می رود و با قاطعیت اعلام می کنم در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به سال جهش تولید نامگذاری شد در همه بخش های راه و شهرسازی نشاط و توسعه وجود دارد.
رسولی گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی، اقدامات خوبی در دست انجام است که به زودی و تا پایان این دولت، اخبار خوبی از افتتاح خطوط ریلی و توسعه شبکه و ظرفیت ناوگان ریلی را شاهد خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان ریلی در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته که مزین به نام رونق تولید بود و در راستای حمایت از تولید داخل، ۸۷۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی در کارخانجات داخلی تولید و به شبکه ریلی ملحق شد.
مدیر عامل راه آهن ادامه داد: امسال هم و در ۵ مرحله تا مرداد ماه، مجموعا ۳۲۹ دستگاه تولید شده که در سیر قرار گرفته است و در مرحله ششم هم به زودی بهره برداری دیگری را شاهد هستیم.
رسولی به جایگاه ویژه راه آهن یزد در حمل و نقلی ریلی کشور اشاره کرد و بیان داشت: ما باید بیشتر از همیشه به فکر افزایش ظرفیت در این ناحیه باشیم و از حداکثر ظرفیت های موجود برای توسعه راه آهن یزد استفاده کنیم.
مدیرعامل راه آهن به جلسه دیروز با معاون سازمان برنامه و بودجه و در خواستی مبنی بر تأمین اعتبارات لازم برای اتمام طرح های در دست اجرای راه آهن اشاره کرد و افزود: باید در یک اقدام جهادی، برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی کشور اقدامات لازم را انجام دهیم و این امر نیازمند مشارکت تمام دستگاه های ذیربط است.
وی به نقش مؤثر راه آهن در رونق و توسعه کشور اشاره کرد و گفت: مطمئناً اختصاص بودجه به راه آهن در قالب طرح های انتفاعی قرار می گیرد و باید منفعت و سود آن را در خزانه کشور و اقتصاد کشور جستجو کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: امن بودن و کاهش خطرات احتمالی در راه آهن در مقایسه با تلفات جاده ای، کاهش آلایندگی های زیست محیطی، صرفه اقتصادی در حمل و نقل و .... در مقایسه با سایر بخش های حمل نقلی؛ نشان از سودمندی راه آهن در اقتصاد کلان کشور است.
معاون وزارت راه و شهرسازی سرمایه گذاری در پروژه های ریلی منطقه یزد را یکی از اولویت های راه آهن در مسیر توسعه ناوگان و خطوط ریلی عنوان کرد وگفت: سرمایه گذاری در حوزه ریلی در سال های اخیر بسیار جذاب شده است و غیر از قراردادهای شرکت های واگن ساز بیش از ۸۰۰۰ تقاضای سرمایه گذاری دیگر نیز در این حوزه داریم که به صورت خصوصی و به صورت سرمایه گذاری خارج از مجموعه دولتی به ما تحویل داده شده است که در دست بررسی قرار دارد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری که وارد حوزه واگن سازی می شود، الزاما نباید افق کوتاه مدت برای خود در نظر بگیرد، بلکه باید به یک برنامه بلند مدت برای رشد در این حوزه فکر کند و ما هم در مجموعه راه آهن از توسعه طرح های واگن سازی استقبال می کنیم.
رسولی به توسعه ناوگان و کارخانه واگن سازی یزد که توسط استاندار مطرح شد اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در پروژه های ریلی همواره مورد توجه ما و برای کشور نیز حائز منفعت بسیاری بوده است. شرکت راه آهن نیز با تمام توان خود از فعالیت بخش خصوصی در توسعه ناوگان و زیرساخت های ریلی استقبال می کند و با تمام توان خود در کنار آنها است.
گفتنی است در این تفاهم نامه که میان مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و استاندار یزد منعقد شد؛ تشویق بخش غیر دولتی به سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل ریلی استانی از طریق توسعه و احداث خطوط حومه ای، مشارکت در توسعه خدمات ایستگاهی T.O.D، حفاظت از محیط زیست، کاهش شدت مصرف سوخت و آلایندگی هوا و... که به عنوان اهداف مهم در این تفاهم نامه درج شده است به امضای طرفین رسید.