شناسهٔ خبر: 85477 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اقدام مشترک برای پیوند اقدام‌های کالبدی و اجتماعی محله مرادآباد چابهار

شرکت بازآفرینی شهری جلسه‌ بررسی مشکلات و مسایل محله حاشیه‌نشین مرادآباد چابهار با حضور حبیب خراسانی معاون شرکت بازآفرینی شهری ایران، رضا محبوبی معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و مسوولان سازمان بسیج کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران در این جلسه حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران بر انجام اقدام مشترک تمام گروه‌های مرتبط جهت ساماندهی معضلات محله مرادآباد تاکید کرد و گفت: برای اولین بار می خواهیم با همکاری همه سازمان‌ها یک محله را به سقف سرانه‌ای نزدیک کنیم و برای نخستین بار تجربه اقدام مشترک برای حل معضلات یک محله را خواهیم داشت.

در این جلسه جهانبخش نماینده سازمان بسیج نیز توضیحاتی در خصوص محلات هدف چابهار و اقدام‌های انجام گرفته دراین محلات ارایه کرد و گفت: در حاشیه چابهار ۱۶ محله داریم که درگیر آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی هستند. در مجموع ۶۴ درصد وسعت شهرستان را حاشیه‌نشینان تشکیل می دهند.

او همچنین عنوان کرد: به منظور پیشبرد سریع کار، کارگروهی ۱۴ نفره متشکل ازسازمان‌های ذیربط شکل تشکیل شده است.

خراسانی در حاشیه جلسه در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری توضیحات بیشتری در این‌باره ارایه کرد و گفت: محله مرادآباد چابهار یکی از محلات پیشگام و در اولویت اقدام‌های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌رود. به همین منظور ساکنان بخشی از محدوده‌ای که وضعیت سکونت نامناسب دارند، تا ساخته شدن خانه‌های جدید اسکان موقت داده شده‌اند.

او با بیان این که برای ساکنان این محلات چند گروه برنامه داریم، تصریح کرد: یک بخش از این برنامه‌ها مربوط به فعالیت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصاد است. هدف از برگزاری جلسه این است که بتوانیم در حوزه اجتماعی با نهادها و سازمان‌های مرتبط برای اجرای کار به یک توافق برسیم.

معاون شرکت بازآفرینی شهری با بیان این که تا کنون برسر چند موضوع به توافق رسیده‌ایم، توضیح داد: اول این که اقدام‌های اجتماعی به محدوده و مکان خاص وصل شود که منظور محلات  است. مورد دیگر این بود که باید حمایت‌های نهادی و چهارچوب‌های حمایتگر نهادی و سیاسی را فراهم کنیم. همچنین باید برنامه را به شکل جامع ببینیم که همه ابعاد کالبدی، اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی را در برگیرد.

او ادامه داد: به همین منظور در مرادآباد یک برنامه اجتماعی تعریف کردیم که بتواند به نوعی نیازهای اجتماعی و اقدام‌های کالبدی را به یکدیگر ربط دهد.

خراسانی با اشاره به این که جلسه امروز با حضور نمایندگان حوزه اجتماعی سازمان بسیج و سازمان اجتماعی کشور برگزار شد، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد، برنامه اقدام مشترک اجتماعی تهیه شود، همچنین دفتر تسهیلگری به عنوان محور و مسوول هماهنگ کننده دستگاه‌ها انتخاب شد. علاوه بر این قرار شد با بودجه سازمان اجتماعی، برنامه‌های اجتماعی مرادآباد به روزرسانی شود و یک ارزیابی سریع از طرح معماری ساخت مسکن در محدوده مرادآباد انجام شود.

همچنین در این جلسه قرار شد دفاتر تسهیلگری بعد از شناسایی مشکلات، راه حل آن را به مقام‌های بالاتر ارایه کنند و برنامه‌ریزی از سطوح پایین مدیریتی و با مشورت بزرگان محل شکل گیرد و بعد به مقامات بالاتر ارایه شود، در واقع برنامه از بالا به پایین دیکته نمی شود.

علاوه بر این مقرر شد هر ماه جلسه‌ای با حضور نمایندگان محلی و مسوولان سازمان‌ها به منظور ارزیابی چگونگی روند فعالیت‌ها برگزار و صورتجلسه آن برای شرکت بازآفرینی شهری ایران ارسال شود.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: چنانچه دستگاه‌ها بخواهند صرف نظر از وظیفه ذاتی خودشان اقدام و مداخله اجتماعی انجام دهند، این کار ذیل چتر برنامه مشترک و سه کارگروه ستاد بازآفرینی شهرستان چابهار به ریاست فرماندار و دبیری شهردار انجام می شود و دفتر تسهیلگری، برنامه این کارگروه‌ها را هماهنگ می کند. کارگروه‌ها شامل حوزه توانمندسازی اجتماعی، توانمندسازی اقتصادی و امور عمرانی و زیر بنایی هستند.