شناسهٔ خبر: 85581 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:‌

هیچ بندری نمی‌تواند برای کشتیرانی ایران محدودیت وضع کند/دزدی دریایی با همت نیروهای ارتش و سپاه به صفر رسیده است / در ایام کرونا و به رغم محدودیت‌ها اقتصاد دریایی کشور یک روز هم متوقف نشد

جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم و شیوع کرونا، همه راهبردهای دریایی کشور در حوزه اقتصاد و تجارت، در شرایط ایمن و مطمئن انجام وحتی یک روز هم متوقف نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی، با اشاره به شعار " کشتیرانی پایدار، در سیاره پایدار"، اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اعم از کشتیرانی دولتی و بخش خصوصی، با مجاهدت و تلاش‌های شبانه‌روزی، با وجود تهدیدها و محدودیت‌ها، شرایط پایدار و قابل اطمینانی را برای تجارت کشور فراهم کرده‌اند که جا دارد قدردان همه این عزیان باشیم.

وی با اشاره به اظهارات محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درخصوص حوزه دریا و فعالان در این عرصه که کار در شرایط سخت را تجربه کرده و وظیفه خودشان را به بهترین شکل ادامه دادند تا الگویی برای سایر حوزه‌ها باشند، ادامه داد: کشتیرانی بخش خصوصی در شرایط سخت تحریم و کرونا به کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمد تا به این شکل با تمهیدات فراهم شده نقش شرکت کشتیرانی‌های کوچک و بخش غیر دولتی در اقتصاد حمل و نقل کشور بیش از گذشته باشد.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان تأمین سوخت کم سولفور، یکی از الزامات دریایی بود، تصریح کرد: هم اکنون اعلام می کنیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کاملا به استانداردهای بین المللی مجهز است و هیچ بندری در دنیا نمی تواند برای کشتیرانی ایران، محدودیت ایجاد کند.

معاون امور امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: آموزش‌های دریانوردی برای تربیت شایسته دریانوردان جهت کشتیرانی داخلی و بازرگانی خارجی، با وجود شرایط کرونا با رعایت پروتکل، انجام شد. هیچ دوره دریانوردی در کشور متوقف نشد و تاکنون ۲۶۰ دوره آموزشی در استان ها برگزارشده که از سوی مشکل بیمه دریانوردان پیگیری شده و در آینده ای نزدیک، قرارداد کار دریایی در کشور اجرایی می شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به این که چند وقتی است دیگر خبری از دزدان دریایی نیست، تصریح کرد: این اتفاق و ریشه کن شدن دزدان دریایی نتیجه تلاش و حضور موثر نیروی‌های دریایی ارتش و سپاه است. به همین خاطر هم اکنون در مرحله‌ای هستیم که موضوعات مربوط به دزدان دریایی صفر یا نزدیک به صفر است.

اسلامی از فراهم شدن مقدمات کار و چارچوب ایجاد موسسه رده بندی ملی  خبر داد و افزود: منتظر هستیم در شرایط مناسب اقتصادی، پروژه ایجاد موسسه ملی رده بندی را اجرایی کنیم.

وی با اعلام سفارش ساخت ۹۰ فروند شناور خدماتی برای نوسازی ناوگان خدماتی لایروبی و یدک کشی سازمان بنادر در سال جاری، گفت: سالانه۱۲۰ هزار عملیات دریایی در کشور انجام می شود و بیش از هزار نفر از طریق عملیات امداد و نجات در دریا از خطر مرگ و سوانح جدی، نجات پیدا می کنند.

معاون امور امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از بازنگری قردادهای یدک کشی و لایروبی در اسفند ماه امسال و سال آینده خبر داد و گفت: در بحث آلودگی دریایی و اخباری که پیرامون آن منتشر شده برای رفع این مسائل شاهد تلاش‌ها و مجاهدت‌های شبانه‌روزی بودیم تا آلودگی‌ها مهار شوند. تمهیداتی در هفته‌های اخیر با شرکت‌های ذی‌ربط گرفته شده تا از این به بعد تا سرحد امکان شاهد این آلودگی‌ها در دریا نباشیم.