شناسهٔ خبر: 85588 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان اعلام شد

۷ شهر و ۱۷۴ آبادی تحت‌تاثیر زلزله اصفهان/ ثبت ۶۹۹ زلزله بزرگتر از ۲.۵ طی ۱۴ سال اخیر در منطقه ونک اصفهان/ضرورت ارتقای کیفی واحدهای مسکونی شهری و روستایی

علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله ونک اصفهان را با بزرگی ۴.۷اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زلزله‌ای با بزرگی ۴.۷ امروز ۸ مهرماه ساعت ۷:۳۸ در عمق ۱۰ کیلومتری و به فاصله ۱۸ کیلومتری ونک در استان اصفهان، ۱۹ کیلومتری آلونی در استان چهارمحال و بختیاری، ۴۴ کیلومتری گندمان در چهارمحال و بختیاری و در فاصله مستقیم ۴۴۸ کیلومتری تهران رخ داد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص جزئیات این زلزله به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۷ شهر با جمعیتی معادل ۱۰۵۴۹۵ نفر و ۱۷۴  آبادی با جمعیتی در حدود  ۹۰۱۰۷ نفر (آمار ۱۳۹۵) "تحت تاثیر" این زمین‌لرزه قرارگرفته‌اند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد ۶۹۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است بر لرزه خیزی منطقه تاکید کرد و توضیح داد: از این تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۳۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیش از رخداد زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان، پیش‌لرزه‌ای  با بزرگی ۲.۶، پنجم مهرماه در ساعت ۱۰:۰۶ در عمق ۶ کیلومتری در منطقه رخ داد.

بیت‌اللهی در خصوص دمای هوای محدوده رومرکز زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان گفت: در بازه زمانی رخداد زمین‌لرزه، دمای هوا ۱۰ درجه بالای صفر بوده و تغییرات آن در طی ۵ شبانه روز بعد رخداد بین ۱۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی میشود. سرعت وزش باد در محدوده رومرکز یک نات و در طی پنج روز آتی بین ۰ تا ۸ نات پیش‌بینی شده است. براساس اطلاعات برخط، بارندگی در زمان رخداد معادل ۰.۲ میلیمتر و در ۵ روز آتی بین ۰.۲ تا ۰.۳ میلیمتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه محدوده رخداد زلزله، ناهموار و در برخی نقاط شیب دامنه‌ای تند است از احتمال بالای ریزش سنگ و لغزش زمین در منطقه خبر داد.

به گفته بیت اللهی، نزدیکترین فرودگاه به نقطه رومرکز زلزله فرودگاه زرين‌شهر بوده و همچنین نزدیکترین خط راه‌آهن به نقطه رومرکز زلزله حدود ۱۸۰ کیلومتر آن فاصله دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مراکز جمعیتی شهری در محدوده رومرکز زلزله اعلام کرد: تعداد ۱۵ شهر تا شعاع حدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند که نزدیکترین شهرها شامل ونک با جمعیت ۱۶۶۵ نفر و با تعداد ۵۶۳ واحد مسکونی (۴۸۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله ۱۸ کیلومتری از رومرکز زلزله، آلوني با جمعیت ۵۲۴۸ نفر و با تعداد ۱۲۸۱ واحد مسکونی (۴۵۸ واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله ۱۹ کیلومتری از رومرکز زلزله، گندمان با جمعیت ۶۲۹۱ نفر و با تعداد ۱۷۷۶ واحد مسکونی (۱۰۳۸ واحد فاقد اسکلت) در فاصله ۲۴ کیلومتری از رومرکز زلزله، است.

همچنین، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری واقع در ۵۵ کیلومتری رومرکز زلزله، ۲۱۸۴۸۴ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۵۹۹۶۴ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۲۶۴۱۹ واحد است که پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده بروجن با جمعیت ۵۷۰۷۱ نفر است.

به گفته بیت‌اللهی، تعداد ۳۵۱  آبادی تا شعاع حدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند که نزدیکترین آبادی‌ها شامل له دراز با جمعیت ۱۳۵ نفر و با تعداد ۴۳ واحد مسکونی (۴۱ واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله ۲ کیلومتری از رومرکز زلزله، ده توت با جمعیت ۷۳ نفر و با تعداد ۲۲ واحد مسکونی (۲۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله ۳ کیلومتری از رومرکز زلزله، دوراهان با جمعیت ۷۱۲ نفر و با تعداد ۱۹۶ واحد مسکونی (۱۶۲ واحد فاقد اسکلت) در فاصله ۵ کیلومتری از رومرکز زلزله است.

همچنین، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی روستائی واقع در شعاع شعاع ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری، ۱۸۷۱۰۹ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۴۵۳۸۲ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۲۶۸۵۴ واحد است که پرجمعیت‌ترین آبادی در این محدوده فجر بر آفتاب با جمعیت ۶۸۹۵ نفر است.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بر اساس موقعیت رومرکز زلزله و برهم نهی آن با نقشه گسله‌های کشوری، ارزیابی شده است سگمنتی از گسل دنا در مجاورت غربی رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی با توجه به جهت شیب صفحه گسل، موجب رخداد زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان توصیه ها در خصوص این زلزله، بر رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله تاکید کرد و احتمال وقوع پس لرزه ها را داد.

بیت اللهی بر ضرورت ارتقای کیفی ساخت و ساز  تاکید کرد.

.