شناسهٔ خبر: 85589 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:‌

هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم / انتظار می‌رود قرارداد موقت با هندی‌ها در چابهار تا پایان سال قرارداد اصلی شود / سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر فراهم است و پروتکل‌های بخش دریایی اجرا می‌شود

درجمع مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم واگر توقیفی به دلیل فنی یا ایمنی صورت بگیرد هیچ ارتباطی با موضوعات سیاسی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای این که بنادر ما قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید را داشته باشند، از نظر عمق و کانال‌های دسترسی دریایی و همچنین ظرفیت زیرساخت‌ها باید توانمندی بنادر افزایش پیدا کند.  به همین خاطر و در این زمینه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در فاز سوم برای پذیرش کشتی‌های نسل جدید در حال ارتقاء بوده تا قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید کانتینری را دارا باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که به دنبال جانمایی هستیم تا بنادر با قابلیت صرفا ورود ناوگان نسل جدید احداث شوند، گفت: در این خصوص عمده تمرکزمان در سواحل مکران است. مطالعات در این زمینه انجام شده است و بندری با قابلیت پذیرش کشتی با سایز بزرگ در مکران احداث خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان‌ این‌که دبیرخانه سواحل مکران تشکیل و به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است، تصریح کرد: عمده اتکا کشور به ناوگان، متعلق به کشتیرانی‌های ایرانی است و در کالای اساسی محدودیتی نیست، ضمن آنکه امکان پذیرش کشتی‌های خارجی وجود داشته و پذیرش می‌شوند. در همین زمینه سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر فراهم است و پروتکل‌های بخش دریایی اجرا می‌شود.

راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت قرارداد شرکت هندی در بندر چابهار و زمان تبدیل قرارداد موقت به قرارداد اصلی اظهار داشت: مشکلی برای انعقاد قرارداد وجود داشت که در حال جمع‌بندی موارد هستیم که انتظار می‌رود تا پایان امسال از قرارداد موقت به قرارداد اصلی تبدیل شود. بخشی از تجهیزات شرکت هندی در بندر چابهار تا پایان سال وارد می‌شود.

وی درباره کالاهای رسوب شده در بنادر گفت: کالاهای در بنادر در حال حاضر شامل کالاهای رسوبی و موجودی است که ۷ میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد که نیمی از آن کالای اساسی و نیمی دیگر یعنی ۳.۵ میلیون تن کالای غیراساسی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین یک میلیون تن کالای کانتینری در بنادر موجود است و بخش محدودی کالای رسوب شده داریم. در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده که انتظار داریم، به واسطه تصمیمات روند خروج کالا از بنادر تسریع شود.

راستاد ادامه داد: عوامل متعددی در ماندگاری بیش از حد کالا در بنادر مؤثر است که بخشی از اراده صاحبان کالا خارج است. کالا نباید از مدت مجاز ماندگاری در بنادر فراتر رود که اگر این گونه شود، متروکه می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌ها ناظر بر اجرای مرتبط با خروج کالا است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر توقیف فنی و ایمنی کشتی‌های ایرانی در بنادر دنیا گفت: ما هیچ کشتی توقیف شده از نظر فنی و ایمنی در بنادر دنیا نداریم، ضمن آنکه باید یادآور شوم، اگر توقیفی به دلیل فنی یا ایمنی صورت بگیرد هیچ ارتباطی با موضوعات سیاسی ندارد. کشتی‌هایی وارد بنادر می‌شوند و اگر برخی استانداردها را نداشته باشند، مشمول توقیفات فنی و ایمنی تا رفع این مشکلات هستند و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود خارج نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دولتی و خصوصی در فهرست سفید رعایت مقررات فنی کشتیرانی قرار دارد و خوشنام است.