شناسهٔ خبر: 85621 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

مجلس؛ برای رونق حمل و نقل دریایی سیاست های حمایتی دارد/ توجه به دریانوردان و ملوانان؛ هدف ویژه کمیته بنادر و دریانوردی مجلس/ حمل و نقل دریایی یکی از مولفه های پیشران اقتصاد ایران است

مجتبی یوسفی رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی از توجه ویژه به ساماندهی حقوق و دستمزد دریانوردان و ملوانان خبر داد و اعلام کرد: حمایت از دریانوردان و ملوانان به عنوان کار ویژه این کمیته تعریف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجتبی یوسفی در مورد نوع نگاه مجلس شورای اسلامی به حوزه دریانوردی و حمایت از دریانوردان و ملوانان گفت: مجلس به صنعت دریانوردی و فعالیت های که در این بخش بایستی انجام شود، اهمیت زیادی می دهد و در تلاش هستیم تا در راستای توسعه و رونق دریانوردی و حمل و نقل دریایی سیاست های حمایتی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در علم مدیریت شاهد توجه ویژه به سرمایه انسانی هستیم و باید عنوان کنیم که نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شده است، اظهار کرد: وجه تمایز بسیاری از کشورها در حال حاضر؛ نحوه به کارگیری از سرمایه انسانی و مدیریت این سرمایه است؛ مقوله‌ای که اثرات بسیاری بر اقتصاد کشورها دارد و کشور ما از سرمایه انسانی بسیار مناسبی برخوردار است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران از مزیت‌های بی‌نظیری در حوزه دریایی و دریانوردی برخوردار است، خاطرنشان کرد: یکی از مسیرهای مدیریت این سرمایه انسانی؛ بهره‌مندی از مزایایی اشتغال آفرینی حوزه دریا است و ضرورت دارد، شرایط مناسبی برای جذب سرمایه انسانی در بخش حمل و نقل دریایی و به ویژه دریانوردی فراهم کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با تأکید بر اینکه دریانوردان ایرانی همواره در تاریخ این مرز و بوم خوش درخشیده اند و در دوران دفاع مقدس رشادت‌های بی‌نظیری داشتند، عنوان کرد: دریانوردان سختکوش و رشید ایرانی در زمان جنگ تحمیلی سردمدار حوزه دریایی کشور بودند و با جانفشانی هرگز اجازه ندادند اقتصاد کشور آسیب ببیند و در راستای انجام صادرات نفتی کشور تلاش‌های بی دریغی داشتند و به نوعی پشتیبان اصلی جنگ بودند.

یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر موانع و مشکلاتی بر سر راه دریانوردان و ملوانان است، بیان کرد: دریانوردان علاوه بر اینکه کارشان زمان و مکان ندارد، با شغلی سخت و طاقت فرسا روبرو هستند و نوع زندگی آنها به گونه‌ای است که دور از خانه بوده و با محدودیت‌های خاصی در این زمینه مواجه هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید با یک برنامه مدون و کاربردی توسعه حوزه دریایی کشور با سرعت بیشتری پیش برود، اظهار کرد: حمل و نقل دریایی یکی از مولفه های پیشران در اقتصاد کشور است که نیازمند تعاملات بین بخشی است و تمامی دستگاه‌های مرتبط باید با هم افزایی و به کارگیری تمام توان در راستای استفاده از ظرفیت های دریایی و بندری کشور گام بردارند.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه ریزی منسجم در حوزه دریایی برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و تبدیل شدن به هاب منطقه در بخش بندری امری ضروری و بسیار مهم است، یادآور شد: رونق حوزه دریانوردی کشور می تواند با استفاده بهینه از ظرفیت های بندری و دریایی محقق شود.