شناسهٔ خبر: 85630 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مراسم اختتامیه نمایشگاه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس مطرح شد

الزام به دفاع در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن/ اقتدار امروز ایران؛ دستاورد مقاومت و ایستادگی

برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در باغ موزه انقلاب اسلامی مراسم اختتامیه نمایشگاه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در باغ‌موزه انقلاب اسلامی برگزار شد و طی آن، بر ضرورت‌ دفاع در مقابل جنگ رسانه‌ای تمام عیار دشمن تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم اختتامیه نمایشگاه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور سید قاسم بی‌نیاز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، علیرضا افشاری، فرمانده مرکز بسیج  وزارت راه و شهرسازی، مهدی امیدی، مسئول کمیته نمایشگاه ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس به همراه نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی که در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در غرفه حضور داشتند، در مورخ ۹ مهر در تالار هویزه باغ‌موزه انقلاب اسلامی برگزار شد.

دست‌یابی به سعادت و آرامش با ایثارگری و ازخودگذشتگی

در ابتدای این مراسم، علیرضا افشاری با ابراز رضایت از کیفیت نمایشگاه هفته دفاع مقدس امسال، گفت: باوجود تمام محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، امسال شاهد نمایشگاه بسیار خوبی بودیم و تمامی مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی حاضر در نمایشگاه، تلاش بسیار خوب و چشمگیری داشتند.

وی اظهار کرد: هشت سال دفاع مقدس به ما درس‌های خوبی آموخت؛ یکی از این درس‌ها ایثارگری و ازخودگذشتگی و درس دیگر شجاعت و ایستادگی بود. امروزه نیز اگر بخواهیم سعادت و آرامش برای خود و فرزندانمان در زندگی داشته باشیم، می‌توانیم با این آموخته‌ها زندگی خود و خانواده‌هایمان را تضمین کنیم.

افشاری گفت: طی هشت سال دفاع مقدس، تمامی استکبار بسیج شدند تا انقلاب اسلامی ایران را شکست دهند و با توطئه‌های گوناگون چه در داخل و چه خارج از کشور، ازجمله تحمیل جنگ هشت‌ساله، سعی داشتند تا مانع از پیشرفت و نهادینه شدن انقلاب در کشور شوند؛ اما به برکت رهبری فرزانه انقلاب و اتحاد مردم، نتوانستند به خواسته‌های شومشان برسند.

فرمانده مرکز بسیج وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: این جنگ، تنها جنگی بود که طی ۲۰۰ سال گذشته حتی یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم و با مقاومت مردم فداکار و فهیم، به دشمنان فهمانده شد که این ملت شکست‌ناپذیر است. در این جنگ، نقش رهبری هم برای ما و هم برای دنیا کاملاً مشهود بود.

وی تصریح کرد: ما موظف هستیم تا نمایشگاه دفاع مقدس را برگزار کنیم تا از این طریق، ارزش‌ها و دستاوردهای این جنگ نابرابر را به جوانان منتقل نمائیم. این موضوع باعث می‌شود تا هم نظام تقویت شود و هم دشمن جرات نمی‌کند که به ایران تعرض کرده و حتی نگاه چپ بکند.

اقتدار امروز ایران؛ دستاورد مقاومت و ایستادگی

در این مراسم، علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز دستاوردهای دفاع مقدس را تشریح کرد و گفت: هر چند ما جنگ را انتخاب نکردیم و بر ما تحمیل شد؛ اما ایستادگی و مقاومت با ما بود و ما آن را انتخاب کردیم. این ایستادگی و مقاومت، عزت و احترام و اقتدار را برای کشومان به ارمغان آورد.

وی اظهار کرد: عزت و افتخار چیزی نیست که به کسی بخشیده شود، بلکه ارزش‌ها را باید به دست آورد و هر ملتی که در جستجوی آن باشد و در مقابل سختی‌ها تاب‌آوری کند، در نهایت به آسایش و امنیت خواهد رسید و در سایه آن هیچ قدرتی جرات جسارت به آن ملت را نخواهد داشت.

جعفری گفت: امروز دستاورد آن مقاومت و ایستادگی را در کشورمان مشاهده می‌کنیم. اکنون کشتی‌های ما مقتدرانه در اقیانوس‌ها تردد می‌کنند و هیچ کشوری به خود اجازه نمی‌دهد که مانعی برای کشتی‌های ما ایجاد کند. چون آن‌ها می‌دانند که در پی هر اقدامی، با پاسخ کوبنده ما مواجه خواهند شد.

مدیرعامل باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اکنون ملت ایران سرافکنده نیست و توانسته است که قدرت سلطه را تحت تأثیر خود قرار دهد. به‌هرحال سختی وجود دارد و کاملاً طبیعی است؛ زیرا ما دست در لانه زنبور که همان نظام سلطه است، کرده‌ایم.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس، نقش چشمگیری در همه عرصه‌ها ازجمله ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای داشته است. امسال نیز در این نمایشگاه تلاش شد تا گوشه‌ای از آن ایثارگری‌ها و رشادت‌ها به نمایش گذاشته شوند. امیدواریم که ادوات وزارت راه و شهرسازی در این نمایشگاه به‌عنوان موزه باقی بماند تا طی سال، بازدیدکنندگان از آن دیدن کنند.

الزام به دفاع در مقابل جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای دشمن

در این مراسم، سید قاسم بی‌نیاز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی از جانب محمد اسلامی، مقام عالی وزارت؛ سلام و سپاس فراوان را به جمیع دست‌اندرکاران نمایشگاه و افراد حاضر در مراسم رساند و اظهار کرد: نمایشگاه امسال بسیار خوب و باشکوه برگزار شد و جای دارد که از تمامی افراد به دلیل تلاشی که از سر اخلاص داشتند قدردانی شود.

وی افزود: چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در اوضاع کنونی، آنچه به چشم نمی‌آید؛ جنگ رسانه‌ای است که دشمنان ایران با تمام توان و با آخرین فناوری علیه ایران به کار انداخته‌اند.

بی‌نیاز گفت: در زمان هشت سال دفاع مقدس، مردم ایران با عکس، فیلم و گزارش‌های خبری به شور می‌آمدند و می‌فهمیدند که در جنگ چه می‌گذرد. امروزه نیز ما در جنگی به مراتب سخت‌تر از جنگ هشت‌ساله قرار داریم؛ چون دشمنان ما یا با رسانه‌های خود یا از طریق خرید رسانه‌های خودفروخته به جنگ با ایران برخاسته‌اند و ما موظف هستیم تا در مقابل این جنگ تمام عیار رسانه‌ای از کشورمان دفاع کنیم.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش نمایشگاه به‌عنوان یک ابزار رسانه‌ای و ارتباطی اشاره کرد و افزود: امروزه در دنیا، از نمایشگاه به‌عنوان یک کالای رسانه‌ای استفاده می‌شود؛ به‌طوری که رنگ، محتوا، صدا و دیگر عوامل هر کدام تأثیر ویژه‌ای بر مخاطب باقی می‌گذارند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس، دستاوردهای نقش‌آفرینان این حماسه بی‌همتا را به معرض نمایش بگذارد، افزود: برپایی این نمایشگاه به عنوان یک ابزار رسانه‌ای، فرصت خوبی را فراهم کرد تا گوشه‌ای از دستاوردهای آن عزیزان، خاطره‌های آن دوران با شکوه را مجدد به یادها آورد.

در ادامه، بی‌نیاز گفت: از مدت‌ها پیش، ما در وزارت راه و شهرسازی به سراغ ایثارگران دفاع مقدس که همانا سرمایه‌های وزارتخانه هستند، رفتیم و از طریق تهیه فیلم و عکس تلاش نمودیم تا خاطرات آن جان‌فشانی‌ها و رشادت‌ها را زنده نگه‌داریم.

وی افزود: به همین منظور با تمامی استان‌های مرتبط مذاکره کردیم و از این طریق توانستیم مقدار زیادی عکس و فیلم جمع‌آوری کنیم و اکنون نیز در تلاش هستیم تا با انتشار این آثار، یاد آن دوران را زنده نگه‌داریم.

بی‌نیاز تأکید کرد: ما اکنون در حالی چهلمین سالگرد دفاع مقدس را پشت سر می‌گذاریم که دشمنان ما همچنان مشغول به تبلیغ علیه کشورمان هستند. اگر دست روی دست بگذاریم و تلاشی در این زمینه انجام ندهیم، شرمنده شهدا و رزمندگان خواهیم شد.

در پایان این مراسم از نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی که در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در غرفه حضور داشتند، با اهدای لوح تقدیر شد.

اسامی برگزیدگان شامل:

  • در بخش ایثاگران: امین آبشناسان
  • در بخش راهداری و حمل و نقل جاده ای: ۱- زهرا سلطانی ۲-امیر گرجی
  • در بخش سازمان بنادر و دریانوردی: ۱- مهدی مژده ای ۲- ابوالفضل فتحی
  • در بخش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: ۱-سعید رهیده ۲- کاظم زاده
  • در بخش صنعت هوانوردی: ۱- محمد علی خیری ۲- علمدار کلبی قلعه ۳- زهره صفری ۴-اردلان دبیرچی ۵-علی نصیرآبادی ۶- فرخنده دشتی ۷- طیبه ساکی ۸- بهادر صالحی ۹-محمد رنجور ۱۰- اکرم یمینی ۱۱- شهرام اصغری
  • در بخش راه‌آهن: ۱- اصلان دریغ ۲- بهرام رحیمی
  • در بخش آزمایشگاه و مکانیک خاک: ۱- میثم کربلایی ۲- امیرحسین جمالی

شایان ذکر است که به تعدادی از تلاشگران پشت صحنه این نمایشگاه ازجمله داوود صمدزاده نیز نشان لوح تقدیر اهدا شد.