شناسهٔ خبر: 8566 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار دکتر آخوندی با وزیر حمل و نقل فرانسه مطرح شد

آمادگی فرانسه برای افزایش تعداد پروازها به ایران

عباس آخوندي و آلن ويداليس وزير مشاور دولت فرانسه در امور حمل و نقل در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران و همتای فرانسوی‌ خود در شهر پاریس دو طرف بر افزایش تعداد پروازهای موجود بین ایران و فرانسه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در دیدار دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران با آلن ویدالیس همتای فرانسوی خود در امور حمل و نقل فرانسه (وزير مشاور دولت فرانسه در امور حمل و نقل)، ظرفیت‌های همکاری مشترک در زمینه‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

ویدالیس در این دیدار با تاکید بر اهمیت ایران و ظرفیت‌های بالقوه و فراوان برای همکاری، آمادگی دولت فرانسه برای حمایت از شرکت‌های فرانسوی در همکاری با ایران را مورد تاکید قرار داد و آخوندی نیز به تشریح رویکردها و برنامه‌های دولت برای توسعه زیر ساخت‌ها در زمینه حمل و نقل پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی ایران با تاکید بر این‌که عبور هواپیماهای خطوط بین‌المللی از فضای جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته دو برابر شده است افزود: با این حال توانسته‌ایم با امکانات موجود و نیروهای تخصصی کشورمان به خوبی این موضوع را مدیریت کنیم اما افزایش این درخواست‌ها و همچنین توسعه روز افزون مسافران هوایی در ایران، نوسازی ناوگان و تجهیزات هوایی و توسعه فرودگاه‌های کشورمان امری اجتناب ناپذیراست.

وی با بیان این‌که برنامه ۱۰ ساله نوسازی و گسترش ناوگان هوایی ایران تدوین و به اجرا گذاشته شده است افزود: در این راستا خرید و افزایش تعداد هواپیماهای موجود و تامین ۴۰۰ هواپیمای جدید طی ۱۰ سال و همچنین افزایش تعداد پروازها به ویژه با کشور فرانسه ضروری است.

آخوندی با توضیح برنامه‌ گسترش فرودگاه امام خمینی و تبدیل آن به یک شهر فرودگاهی و ساخت فرودگاه‌های جدید در ایران، از همکاری شرکت‌های فرانسوی در این زمینه و همچنین توسعه شبکه ریلی و جاده‌ای کشور استقبال کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: برنامه وسیعی برای برقی کردن خط راه آهن تهران- مشهد، احداث خط راه‌آهن سریع السیر تهران- فرودگاه امام خمینی- قم- اصفهان به طول ۴۰۰ کیلومتر، توسعه سهم حمل و نقل سبز و انتقال بار از طریق قطار از پنج درصد در حال حاضر و رساندن آن به ۱۸ درصد و سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در راه آهن طی ۱۰ سال آینده در دست اجرا داریم. 

وی درباره وضعیت ناوگان جاده‌ای کشور گفت: ما در این بخش ۱۲۷ هزار کامیون، با سن متوسط ۲۵ سال با مصرف سوخت بسیار بالا یعنی ۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر داریم و در نظر داریم که ۱۶۵ هزار کامیون را طی پنج سال آینده نوسازی کنیم.

ویدالیس ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی بر حمایت دولت فرانسه از شرکت‌های فرانسوی برای برقراری و تقویت مناسبات تجاری خود با ایران تاکید کرد.

طرفین در پایان با اعلام موافقت خود برای افزایش تعداد پروازهای موجود بین ایران و فرانسه و تاکید بر اجرایی کردن سریع آن، درباره اهمیت گسترش ارتباط و تعاملات موجود و افزایش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند./

نظر شما