شناسهٔ خبر: 85721 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

نگاه صحیح به جایگاه واقعی مهندسان مشاور به بهره‌وری پروژه‌های کشور خواهد انجامید/ به بهترین شکل در مدت زمان باقی مانده از این دولت از جامعه مهندسان مشاور بهره خواهیم برد

امضاء تفاهمنامه همکاری با جامعه مهندسان مشاور کشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامه همکاری بين مركز توسعه و سياستهاي راهبردي و جامعه مهندسان مشاورايران امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه امضای تفاهمنامه وزارت راه و شهرسازی با جامعه مهندسان مشاور کشور با حضور امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع این وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه امیرمحمود غفاری با اشاره به اینکه بحث کاری مهندسان مشاور و تقویت وارتقای جایگاه آنها یکی از دغدغه های مهم وزیر راه و شهرسازی از بدو حضورشان در این وزارتخانه بوده است، اظهار داشت: نواقص و کاستی هایی که در این خصوص مشاهده می شود ناشی از این است که مهندسان مشاور در جایگاه واقعی خودشان قرار ندارند.

وی ادامه داد: بعضا در این زمینه به غلط جایگاه مهندسان مشاور یک جایگاه فانتزی در نظر گرفته می‌شود واین دیدگاه لطمات زیادی در حوزه اجرای پروژه‌ها وارد كرده است.

ببینید|امضاء تفاهمنامه همکاری با جامعه مهندسان مشاور کشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید مجموعه دولت و مهندسان مشاور رابطه‌ای نزدیک با یکدیگر داشته باشند تا شاهد هم‌افزایی بالاتری باشیم، تصریح کرد: توجه موثر به نظرات مشاوران در جزئیات و اجرائیات حداقل حقی است که به‌‌عنوان دستگاه حاکمیتی برای مهندسان مشاور قائل بوده و به دنبال رشد و ارتقا میزان تاثیر گذاری آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر این که باید به بهترین شکل از پتانسیل جامعه مهندسان مشاور بهره برده شود، اظهار داشت: قطعا در مدت زمان باقی مانده از این دولت با بهره‌گیری از ظرفیت این تفاهمنامه می‌توانیم نتایج درخوری را شاهد باشیم. این تفاهمنامه باید از یک امضای صرف فراتر بوده و شکل عملیاتی داشته باشد تا با هم‌افزایی مناسب اقداماتی منطقی و پایدار انجام پذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: این تفاهمنامه را به فال نیک می‌گیریم و قطعا گزارش‌های لازم به صورت دوره‌ای تهیه و در اختیار مقام عالی وزارت قرار خواهد گرفت.

در این نشست همچنین محمد جورابچي، سرپرست مركز توسعه و سياستهاي راهبردي نيز گفت: دستيابی به شرايط مبتنی بر عدالت و تقوای حرفه ای از طريق مشاركت فكري و علمي با كليه مراجع مرتبط جهت تصميم سازي ها و تصميم گير‌ي‌ها بدست مي آيد واينطور مصطلح شده كه مشاوران عقل منفصل كارفرما هستند.

 وی ادامه داد: بنابراین باید به درستي از ايشان بهره برد و صد البته جامعه مشاوران نيز بايد دين خود را در قبال مسئوليت حرفه اي سنگيني كه در مقام فكري، برنامه ريزي‌ها، طراحي،  مديريت و كنترل پروژه ها، مشاوره هاي حقوقي وفني ، تخصصي ، سرمايه گذاري و غيره با حفظ استقلال فني و تكنولوژيكي ادا کنند.

جورابچی اظهار اميدوراي کرد تا حداكثر منافع از تلاقي مكانهاي سياستگذار باجوامع فكري-دانشي به دست آید.

بهرام اميني، رئيس شوراي مديريت جامعه مهندسان مشاور نيز ضمن تشريح تاريخچه و سوابق آن جامعه ، از اتفاق پيش رو اظهار خرسندي کرد و گفت: با ظرفيت‌هاي فراواني كه براي رسيدن به شرايط مطلوبت وجود دارد ، همكاري نزديك طرفين مي تواند اثرات پرباري براي جامعه مهندسين كشور داشته باشد. و بنابراین می‌توانیم رفع برخي چالشهاي موجود در حوزه هاي وظايفي وزارت راه و شهرسازي را انتظارداشته باشيم .

گفتنی است این تفاهم‌نامه بین جامعه مهندسان مشاور کشور و مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید.