شناسهٔ خبر: 85790 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

تثبیت جمعیت مولد روستایی از اهداف دولت است/ ساخت ۲۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در مدت یک‌سال/ ۳۵۰۰ کیلومتر راه دیگر تا پایان دولت احداث می‌شود

آیین بهره‌برداری از ۲۵۰۰ کیلومتر راه روستایی با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، تثبیت جمعیت فاخر و مولد روستایی را از اهداف دولت خواند و گفت: وزارت راه و شهرسازی در یک‌سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته است و ۳۵۰۰ کیلومتر راه دیگر نیز تا پایان دولت در این بخش، احداث و تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تسلیت ایام اربعین حسینی در جمع مردم شهرستان طالقان، عزت و شرف مسوولان را در گرو خدمت‌گزاری بی‌منت به مردم دانست و گفت: ما هیچ شأنی جز شأن خدمت‌گزاری نداریم و لذت خدمت‌گزاری با نیت خالص، در انجام کارهایی است که مردم از نتایج آن بهره‌مند شوند. 

او افزود: به شهادت همه کسانی که دست‌اندرکار هستند، تلاش همکاران ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، برای عملی‌شدن طرح ملی ابرار، بار دیگر، خاطرات جهاد سازندگی را در بدو انقلاب اسلامی زنده کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قول رییس سازمان راهداری برای ساخت دو هزار کیلومتر راه روستایی در سال گذشته عنوان کرد: این میزان، شامل احداث راه‌های جدید و نوسازی و بهسازی راه‌های موجود بود؛ راه‌هایی که دیگر قابل استفاده نبود و رفت و آمد را برای مردم سخت کرده بود و یا اگر قابل استفاده بود، نیاز شدیدی به ترمیم و بهسازی داشت. 

او با اشاره به ساخت و ترمیم دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی با صرف اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان اعتبار گفت: به ثمر نشستن این اقدامات و تلاش‌ها با شرایط مالی که در کشور با آن روبروییم در بازه‌ای یک‌ساله، کاری بزرگ است؛ ضمن اینکه، سازمان راهداری، ساخت و بهسازی سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر را نیز آغاز کرده است که به‌‌تدریج تا سال آینده، این میزان را نیز تکمیل خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

وزیر راه و شهرسازی خبر داد: توسعه ۱۵۰۰۰ کیلومتری راه‌ روستایی در دولت تدبیر و امید

اسلامی، تثبیت جمعیت روستایی را به‌عنوان جمعیت فاخر و مولد کشور، موضوع مهمی خواند و عنوان کرد: دولت به‌‌‌دنبال افزایش جذابیت زندگی و جذابیت کار و تولید در روستاها است و این نگاه ژرف و راهبردی را به جد دنبال می‌کند؛ با طرح‌هایی که همزمان با روز روستا و عشایر افتتاح شد نیز شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها هستیم. 

او همچنین، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی نظیر بیکاری را ناشی از مهاجرت جمعیت مولد روستایی به شهرها دانست و افزود: کوچک‌ترین غفلت در این  خصوص، آسیب‌های بزرگ‌تری در بر خواهد داشت؛ البته با طرح‌های عمران و بهسازی روستا این وضعیت تغییر کرده است و روز‌‌ به روز، شاهد اثرگذاری بیشتر این مجموعه از اقدامات خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی، در پایان صحبت‌های خود با تبریک فرارسیدن هفته نیروی انتظامی، آسایش جامعه را مرهون تلاش‌های نیروی انتظامی دانست و ابراز امیدواری کرد، چتر امنیت روز‌به‌‌روز گسترده‌تر شود.

اسلامی، روز دوشنبه، چهاردهم مهرماه، همزمان با روز ملی "روستا و عشایر" برای افتتاح و بهره‌برداری از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ملی ابرار به روستای "ده در" در شهرستان طالقان استان البرز سفر کرده بود.

ابرار(اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی)، طرحی عمرانی است که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و با هدف تكميل پروژه‌های نميه‌كاره و ساخت راه برای روستاهای با جمعیت ۲۰ و ۵۰ خانوار، که فاقد راه آسفالته هستند، دنبال می‌شود. در مرحله نخست این طرح که از مهرماه ۹۷ تا مهرماه ۹۸ به‌‌طول انجامید، دو هزارو  ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث و ترمیم شد و در مرحله دوم نیز احداث و ترمیم سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر تا پایان دولت تدبیر و امید، هدفگذاری شده است.