به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری نیمسال مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مداخله های بیش از حد و شرم آورانه آمریکا در راستای ممانعت از بهبود وضعیت تجاری ایران مدنظر قرار گرفته تا نتوان مطابق با قوانین و ضوابط فعالیتها را پیش برد، اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که در نقطه مطلوب پیشرفت و پیروزی قرار داریم و اگر شیوع ویروس کرونا را فاکتور بگیریم نسبت به سال گذشته روند طبیعی را در حوزه تجاری تجربه می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید در شرایط تحریم، ساز و کارهای مناسب با شرایط امروزی مورد توجه قرار دهد، گفت: فعالیتهای تولیدی، صنعتی و تجاری که بخشی از آنها به بنادر مرتبط است باید با شرایط امروزی تطبیق یابد و ساز و کار متفاوتی طراحی شود که موجبات تسهیل سازی و روان سازی فعالیت ها را رقم بزند و اینگونه بتوانیم دشمن را که هدفش محدود ساختن روابط اقتصادی و تجاری ایران با دنیا است ناکام سازیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دیگر نکته بسیار مهم حفاظت اطلاعات و مصون سازی سخت افزاری و نرم افزاری است، تاکید کرد: دشمن به صورت رسمی جنگ اقتصادی علیه ایران را اعلام کرده است و هدف آمریکایی ها نابودی انقلاب اسلامی است و در چنین شرایطی باید مانع از آسیب و حمله از سوی دشمن و در عین حال نشت اطلاعات شویم.
اسلامی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا بنادر و پسکرانه آن ها به محل تولید بار تبدیل شود و تبادلات تجاری کشور را پشتیبانی کند، عنوان کرد: باید پشتیبانی و حمایت لازم از سرمایه گذاران به منظور جذب حداکثری سرمایه در بنادر توجه قرار گیرد و تسهیل گری برای جذب سرمایه بخش خصوصی به یک دستورکار تبدیل شود.
وی ادامه داد: لازم است بنادر دچار انحصار و انحصارگرایی نشود و اجازه ندهیم از حسن نیت سازمان بنادر و دریانوردی سوء استفاده شود و به این ترتیب شرایط برابری برای تمامی متقاضیان فعالیت در بنادر فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به کریدورهای ترانزیتی از طریق حمل و نقل ترکیبی، اظهار کرد: می توان ۵۰ میلیون تن بار را به ظرفیت ترانزیتی کشور اضافه کرد و اینگونه سهم تخلیه و بارگیری بار را ارتقا بخشید.
اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش تبادل تجاری در حوزه دریای خزر، عنوان کرد: توسعه بنادر شمالی ایران باید در دستور کار قرار گیرد چراکه بازارهای کشف نشده و گنج اقتصادی در این منطقه وجود دارد و باید به نیاز بازارهای هدف توجه داشته باشیم.
وی ادامه داد: مسئله دیگر که باید به آن توجه کنیم توسعه گردشگری در بنادر شمالی است و بندر نوشهر این ظرفیت را دارد که به یک بندر گردشگری تبدیل شود تا اینگونه مقوله گردشگری دریایی در شمال ایران نیز به خوبی مدنظر قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متاسفانه طی سالیان گذاشته نگاه یک جانبه به مقوله واردات بوده است، گفت: علاوه بر توجه به واردات باید به مقوله صادرات و تسهیل صادرات در بنادر بپردازیم و در بنادر شمالی نیز پایانه های صادراتی مناسب و مورد نیاز را ایجاد کنیم.
اسلامی در ادامه تصریح کرد: عملکرد و اهداف سازمان بنادر مورد طمع دشمنان است و باید به صورت ویژه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حفاظت از داده ها توجه داشته باشیم و در عین حال ریزش و رویش منابع انسانی را نیز در قالب یک برنامه بلند مدت پیش ببریم و اینگونه طرح جامع مدیریت منابع انسانی در سازمان بنادر را مورد توجه قرار دهیم.