شناسهٔ خبر: 85881 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی:

شرایط بارشی پاییز امسال نرمال است/ تداوم کم‌بارشی در مناطق غربی/ زمستان خوبی خواهیم داشت

سحر تاجبخش مسلمان رییس سازمان هواشناسی، شرایط بارشی پاییز امسال در کشور را نرمال ارزیابی کرد و گفت: پیش‌بینی‌های کنونی نشان می‌دهد که زمستان خوبی در پیش خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش، رییس سازمان هواشناسی، مساله خشکسالی را موضوعی بلندمدت خواند و با بیان اینکه به جز دو سال اخیر ما یک دوره ۱۱ ساله خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: اگر از منظر سطح آب‌های زیرزمینی و نیز برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی بنگریم، همچنان در دوره خشکسالی هستیم. 

او مساله آب را یکی از چالش‌های منطقه خاورمیانه خواند و با تاکید بر ضرورت کنترل منابع آب در مصارف عمومی و صنعتی، افزود: چه منابع آبی کشور از یک حد مجاز بیشتر باشد و چه نباشد، باید به قانون مدیریت منابع آب توجه کنیم. 

رییس سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد که شرایط بارشی فصل پاییز نرمال است؛ در برخی نقاط به‌خصوص در استان‌های مجاور رشته‌کوه زاگرس که بخشی از منابع مهم و سدهای بزرگ کشور در این منطقه قرار دارد، همچنان با مشکل کاهش بارش مواجه هستیم؛ ولی در بعضی مناطق دیگر از جمله نوار شمالی، تهران، دامنه‌های البرز و شمال‌غرب، شرایط بهتری داریم.

او در خصوص بارش‌های روزهای اخیر در تهران گفت: بارش‌های اوایل مهرماه حتی نسبت به سال‌های گذشته، مساعدتر بود. این سیستم جوی به زودی کشور را ترک می‌کند و ما تا پایان مهرماه، شاید بارش قابل‌ملاحظه مشابهی در کشور نداشته باشیم.

تاجبخش با اشاره به عدم‌قطعیت پیش‌بینی‌های هواشناسی، گفت: هر زمان که با عدم‌‌قطعیت مواجه شویم، دوباره اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ اما مطابق نقشه‌های کنونی، به نظر می‌رسد، پاییز امسال در نوار شمالی کشور، دامنه‌های البرز و شمال‌غرب کشور، شرایط نرمالی داشته باشیم؛ اما در بخش‌های غربی و به‌خصوص استان‌های حاشیه زاگرس، کم‌بارشی را انتظار خواهیم داشت.

او در خصوص پیش‌بینی‌های این سازمان برای فصل زمستان نیز گفت: طبق نقشه‌های کنونی، زمستان خوبی خواهیم داشت و شاهد بارش برف خواهیم بود و زمستان سردی را پشت سرد می‌گذاریم. سرمای زمستان، امسال، تقریبا در کل کشور حاکم خواهد بود و شاهد بارش برف در ارتفاعات و نقاط مرتفع خواهیم بود.