شناسهٔ خبر: 8593 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازتاب سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی فرانسه/ با ایران مسایل روشن خواهند بود

وزيرراه در فرانسه پس از سخنرانی دکتر عباس آخوندی در جمع گروهی از دیپلمات‌ها، اندیشمندان، محققین و خبرنگاران داخلی و خارجی فرانسه که به دعوت آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی این کشور انجام شد بازتاب‌های داشت.

مطلب زیر گزارش منتشر شده آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی پاریس با عنوان ایران چگونه فرانسه را می‌بیند؟ است.

از آنجا که روابط دیپلماتیک بین پاریس و تهران هیچگاه متوقف نشدند، بسیار طبیعی است که  یک وزیر ایرانی برای کسب و کار به فرانسه بیاید. این کاری است که دکتر عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. اوکه برای بازدید از نمایشگاه Bourget آمده بود، در آکادمی دیپلماسی بین‌الملل به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خیلی در مورد فرانسه صحبت می‌کند. به نظر می‌رسد منظورش از فرانسه دولت، دیپلماسی، نمایندگان و مدیران شرکت‌ها هستند. گاهی اوقات هم از فرانسه در معنای عام سخن می‌گوید.

فرانسه خیلی از ایرانی ها را ناامید کرد. ما قویا انتظار داشتیم که عملکرد مستقلی را در برخی پرونده‌های سیاست خارجی داشته باشد. در حوزه علوم هم انتظاراتی داشتیم. نوع نگاه فرانسه به ایران در یک جمله «فقدان استراتژی» خلاصه می‌شود. در حوزه انرژی، زمانی که تحریم‌ها تحمیل شدند توتال در حال آغاز فعالیت در دو سایت بود.

با وجود مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی، که یادآورنده وضعیت مثبت فرانسه در گذشته و خسران ایجاد شده بواسطه رژیم کنونی تحریم‌ها هستند، این بازارهای جدید هستند که برای وزیر جذاب هستند. از جمله هواپیماها: ناوگان هوایی شرکت‌های هواپیمایی ایران تنها ۱۰ سال دیگر عمر می‌کند. از این رو جایگزینی ضرورت دارد. آقای دکتر آخوندی اینطور ادامه می‌دهد: آقایان فرانسوی تحریم‌ها را ملغی کنید تا ما بتوانیم ایرباس‌های شما را بخریم. همچنین روی سخن وزیر با تالس، شرکت‌های ساختمان‌سازی و شرکت‌های مدیریت بندری و فرودگاهی است.

لغو تحریم‌ها

در هر حال ایران باید مدرنیزه شود و این اتفاق خواهد افتاد. چه تحریم‌ها پابرجا بمانند، و چه با سرعت برداشته شوند. او می‌گوید: « مشکل هسته‌ای حل خواهد شد و فرانسه بایستی هم‌اکنون موضع خود را مشخص کند.»، همچنین همه تحریم‌ها یکجا و پس از توافقات بایستی در لحظه‌ برداشته شوند. او می‌خواهد بگوید که روش آمریکایی که طبق آن برداشته شدن تحریم‌ها به مرور زمان و منوط به اثبات حسن نیت مقامات ایرانی روی بخش‌های مختلف توافق هسته‌ای احتمالی است، مورد قبول نیست. در روابط بین‌المللی «دوره تسلط اقتصاد صرفا غربی به پایان رسیده است».

آب و هوا یک اولویت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است

آخرین موضوع: کنفرانس بین المللی COP 21. بطور گذرا به گفته‌های وزیر در این مورد اشاره می‌کنم: کاهش کربن، می‌دانیم چیست، زیرا از آن رنج می‌بریم.در منطقه خود نتایج جنگ‌ها را درک کردیم: بر هم خوردن شرایط آب و هوایی و طبیعی، محیط‌های سبز و جنگل‌ها و زمین‌های دارای درخت، خشک شدند. حتی بدتر، ذرات ریز از مرزها عبور می‌کنند، باید به فرسودگی کامیون‌های کهنه و پرمصرف‌مان توجه کنیم، باید حمل و نقل ریلی را که هم اکنون ۵٪ است افزایش دهیم و این عدد را طی ۱۰ سال آینده به ۱۸٪ برسانیم. لذا سرمایه‌گذاری ما در حوزه ریلی وابسته به وضعیت زیست‌محیطی است. مسئله حمل و نقل شهری یک موضوع مهم آینده است، لذا در همه مسایل مربوط به آب و هوا با روی باز از شرکت‌های فرانسوی استقبال می‌کینم.

این وزیر که اداره یک وزارتخانه فنی را بر عهده دارد این‌طور بیان می‌دارد، که ایران روی ظرفیت فنی فرانسه حساب باز کرده است. اگر پرونده هسته‌ای را در کنار بگذاریم، از خود می‌پرسیم که چرا با این کشور بزرگ وارد تجارت نشویم در حالی‌که در منطقه بین ایران و مدیترانه جنگ‌ها با وجود رژیم‌های ناپایدار و داعش در جریان هستند. لااقل با ایران مسایل روشن خواهند بود. این پیامی است که به نظر می‌رسد آقای دکتر آخوندی بخواهد به ما بدهد.

مترجم: حسین شکرچی‌زاده

نظر شما