شناسهٔ خبر: 86025 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن عنوان کرد

امکان انتقال ظرفیت ترانزیتی CIS با افغانستان از طریق راه‌آهن خواف-هرات/ کشورهای منطقه آماده از سرگیری مبادلات ریلی

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از آمادگی و علاقه کشورهای منطقه برای از سرگیری مبادلات ریلی خبر داد.

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به توافقات دو و چندجانبه انجام‌‌شده در سال ۹۸ با کشورهای همسایه برای افزایش سهم حمل‌و‌‌نقل بین‌المللی از طریق شبکه ریلی گفت: انجام این توافقات با شیوع بیماری کرونا، بسته‌‌شدن مرزها و کاهش تردد بین کشورها همزمان شد. اما با اعمال پروتکل‌های بهداشتی و نصب تونل‌های ضدعفونی برای قطارها، دوباره مذاکرات برای فعال‌‌‌کردن این کریدورها شروع شده است و همه کشورهای منطقه، آمادگی و علاقه دارند تا مبادلات بین‌المللی ریلی را از سر بگیریم و افزایش دهیم.

او افزود: ظرفیت ۱/۲ میلیون تنی ترانزیتی بین کشورهای عضو CIS با افغانستان و مبادله سالانه ۵۰۰ هزار تن بار بین ترکیه و افغانستان، می‌تواند از طریق خط ریلی خواف-هرات به افغانستان منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار شرکت راه‌آهن(ایران روی ریل به سوی آینده) عنوان کرد: معتقدیم با مزیت‌های منحصربه‌فرد راه‌آهن که امتیازات بزرگی را برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها دارد و ارتباطی که از این طریق، بین مردم جهان برقرار می‌شود، ما می‌توانیم با توسعه حمل‌ونقل ریلی به موفقیت‌های بزرگی در توسعه کشور دست پیدا کنیم. 

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در خصوص توسعه ریلی، گفت: ما شبکه ریلی را همچون عروق یک بدن می‌بینیم؛ بنابراین با انجام پروژه ریلی خواف-هرات که دو کشور فارسی‌زبان و همسایه را به یکدیگر متصل می‌کند، آرزو می‌کنیم که مناسبات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور هرچه بیشتر توسعه یابد و سرعت گیرد.

رسولی ابراز امیدواری کرد، شبکه ریلی متصل بین ایران و افغانستان، نقش شاهرگ حیاتی را برای توسعه مناسبات دو کشور داشته باشد.