شناسهٔ خبر: 86117 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه/

هوانوردی کشور نیازمند نگاه جدید است

داوود ربیعی.کارشناس هوایی داود ربیعی – کارشناس هوانوردی  

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی- از آن روز که لسان‌الغیب، حافظ شیرازی فرمود، "فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم"، قرن‌ها می‌گذرد؛ اما آن‌چه سبب شد تا سروده‌های حافظ در طول تاریخ ماندگار شود، جهان‌‌شمول بودن واژه‌هایی است که در میان اشعار و کلمات، خودنمایی می‌‌کند و مایه الهام بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان در گذر زمان بوده است.

هدف از نخستین بخش این نوشته و ارجاع به زیباترین سروده لسان‌‌العرفا، علاوه بر اصالت و ارادت نگارنده به شیراز و حافظ، توجه خاص به توصیه‌‌های بزرگان به تغییر و تحول و نیاز انسان به این امر در تمامی مراحل زندگی و حرفه‌ای است.

صنعت هوانوردی کشورمان، در شرایطی به سر می‌برد که همزمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده و متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد بین‌‌الملل و علی‌الخصوص صنعت گردشگری و صنعت هوانوردی، بار مشکلات هوانوردی کشور صدچندان شده است.

در خصوص راهکارهای گذر از بحران‌های هوانوردی، بسیاری از متخصصان و کارشناسان مطالب بسیاری بیان کرده‌اند اما تمامی راهکارهای موجود، مرهم مقطعی درد بوده و درمانی تجویز نشده است.

در شرایط کنونی و محدودیت‌‌‌های متعدد برای هوانوردی جهان و به تبع آن، هوانوردی کشور، یکی از مهم‌ترین روش‌‌های گذر از بحران، تغییر در بینش کسب و کار هوانوردی است. به بیان دیگر، نگاه متفاوت به راه‌‌اندازی، مدیریت و بازرگانی در حوزه‌هایی که یا تاکنون مورد غفلت واقع شده و یا پتانسیل رشد و توسعه دارد.

بازار ایران و کشورهای همسایه به دلیل موقعیت استراتژیک کشور و جنبه‌‌های متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطقه، همچنان دارای پتانسیل بهره‌‌برداری جذاب برای ذی‌‌نفعان منطقه است؛ اما با تغییر استراتژی در طرح‌‌های کلی کسب و کار، انتخاب تایپ هواپیما، استراتژی‌های بازرگانی و از همه مهم‌‌تر برندسازی، می‌‌توان حلقه‌‌های گسسته هوانوردی را به یکدیگر پیوند زد.
در بحران‌‌های اقتصادی، مهره‌‌هایی باقی می‌‌مانند و از طوفان عبور می‌‌کنند که قدرت انعطاف‌پذیری داشته و بتوانند خود و سیستم را با شرایط موجود وفق دهند و البته بتوانند نام تجاری خود را به برند تبدیل کرده و با نگاه سیستماتیک و مشتری‌محور، برای خود مخاطب وفادار بسازند.

متاسفانه تعدیل پرسنل، قطع اقلام رفاهی مورد نیاز کرو، صرفه‌جویی در ارائه خدمات به مسافر و امثالهم در سال‌های اخیر به روشی در جهت کنترل بحران تبدیل شده اما در عمل، نارضایتی شغلی، سطح پایین کیفیت خدمت به مشتری و ... سطح درآمدزایی و سود اقتصادی و حتی سود معنوی و برند شرکت را دستخوش آسیب می‌کند.

نگاه نو، تدوین استراتژی‌های پایدار و نگاه به توسعه در هر شرایط و موقعیت، می‌‌تواند، لحاظ شود و البته با فرض آنکه ممکن است زمان، هزینه و روش‌‌های رسیدن به اهداف نسبت‌به شرایط استاندارد متفاوت باشد، اما آنچه مهم است، داشتن استراتژی و دیده‌شدن یک الگوی فکری در میان تصمیم‌‌های اخذ شده است.

نباید از تغییر و تحول ترسید؛ راز ماندگار انسان در تغییر است. هرچند همه مدیران به خوبی می‌دانند که تغییر، هزینه‌های خود و اصطکاک خود را در بدنه کمپانی در پی دارد؛ اما باید به این نکته توجه ویژه داشت که تغییر و طرح نو، می‌تواند رمز ماندگاری کمپانی و در نهایت صنعت باشد. امیدوارم با همفکری و همیاری مدیران هوانوردی کشور، گذر از بحران‌های موجود با سهولت صورت گیرد.