شناسهٔ خبر: 86142 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیما/ ایران درخصوص سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیما برگزار شد وطی آن تاکید شد که ایران درخصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، دور دوم مذاکرات مربوط به سانحه هواپیمای اوکراینی میان جمهوری اسلامی ایران و اوکراین به میزبانی تهران و به ریاست «محسن بهاروند» معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با هیات اوکراینی به ریاست «یوگنی ینین» معاون وزیر امور خارجه اوکراین در تهران برگزار شد.

روز گذشته تیم مذاکره کننده اوکراینی وارد تهران شد و مذاکرات دو جانبه از صبح دوشنبه برگزار شده است این مذاکرات تا ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت. 

به گفته بهاروند، در این دور از مذاکرات سه جلسه فنی برگزار خواهد شد. یکی از این جلسات در مورد بحث‌های فنی است که سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد. یک جلسه در مورد مسائل قضایی است که همکاران قوه قضاییه انجام می‌دهند و یک جلسه هم در مورد مسائل حقوقی درباره میزان غرامت افراد و هواپیما است.

بهاروند با بیان اینکه پس از آنکه این سه گروه با یکدیگر ملاقات کرده و پیشرفت حاصل شد، یک جلسه عمومی خواهیم داشت، افزود : در آن جلسه، من و همتای اوکراینی به علاوه همه گروه‌هایی که با هم مذاکره کردند، حضور خواهیم داشت و پیشرفت‌های آنها را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه سعی‌مان این است که هر چه سریعتر و در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم، ادامه داد: اگر راهنمایی لازم باشد، راهنمایی‌هایی را انجام می‌دهیم و قدم‌های بعدی را تعریف می‌کنیم که دور بعدی مذاکره باشد. 

رییس هیات ایرانی در این دیدار، با ابراز تاسف و همدردی با خانواده‌های جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد.

وی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است، اظهار داشت: ایران درخصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده است تا صادقانه مردم و هیات اوکراینی را از جرئیات سانحه مطلع سازد.

بهاروند جمهوری اسلامی ایران و اوکراین را دو کشور دوست دانست که متاسفانه شاهد این اتفاق بودند و اکنون باید بر سر میز مذاکره به توافق برسند.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همچنین مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی کیفری و مجازات خاطیان، برقراری عدالت و پرداخت غرامت به بازماندگان را مورد تاکید قرار داد. 

معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات اوکراینی نیز ضمن تشکر از استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران علیرغم شیوع ویروس کرونا و مثبت ارزیابی کردن دور اول مذاکرات در کی‌یف، از همکاری و تلاش جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای عدالت قدردانی کرد.

در ابتدای این نشست دو طرف به احترام جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی، مذاکرات خود را با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه آغاز کردند.

مذاکرات کارشناسی میان دو کشور در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که دور اول این  مذاکرات در روزهای نهم و  دهم مرداماه امسال به سرپرستی محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در شهر کی‌یف اوکراین برگزار شد.