شناسهٔ خبر: 86259 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید:

آغاز عملیات اجرایی ۱۲۰۰۰۰ مسکن ملی در شهرهای جدید/ مالیات خانه‌های خالی مشمول مسکن مهر هم می‌شود/ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان؛ قیمت ساخت واحدهای طرح اقدام ملی

حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از آغاز عملیات اجرایی ۱۲۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری، افتتاح ۱۴ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پردیس را از بزرگترین افتتاح‌های تاریخ مسکن مهر  در کشور خواند و گفت: با احتساب این تعداد، مجموع واحد‌های افتتاح‌شده مسکن مهر پردیس به ۶۰ هزار واحد رسید.

او افزود: در کل کشور نیز امروز ۴۰ هزار واحد مسکن مهر، افتتاح و پرونده مسکن مهر در ۱۰ استان بسته شد.

طاهرخانی ادامه داد: از مجموع واحد‌های مسکن مهر برنامه‌ریزی شده، ۱۵۰ هزار واحد باقی‌مانده است که ۱۰۰ هزار واحد آن فاقد متقاضی یا دارای مشکلات قضایی است. ۵۰ هزار واحد نیز جزو تعهدات دولت است که در اسرع وقت تکمیل خواهد شد.

 طاهرخانی، مجموع واحدهای طرح اقدام ملی مسکن شهرهای جدید که ساخت آن شروع شده را ۱۲۰ هزار واحد عنوان و اعلام کرد: سعی کرده‌ایم طرح اقدام ملی در اراضی بدون مشکل که به خدمات پایه دسترسی دارند، ساخته شود. تمرکز ما در مسکن مهر، در ساخت واحد است و قرار نیست مانند مسکن مهر، زیرساخت‌های سکونتی را هم تأمین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان آورده متقاضیان طرح ملی مسکن گفت: بر اساس آخرین برآوردها، ساخت واحد با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ درصد افزایش انجام خواهد شد و این رقم به پیمانکاران ابلاغ شده است.

او گفت: قراردادهای طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید پردیس امضا و اراضی به پیمانکاران واگذار شده است؛ همچنین ساخت فنداسیون برخی واحدها شروع شده و پیمانکاران رقم ابلاغی را پذیرفته‌اند.

طاهرخانی افزود: با دستور وزیر راه و شهرسازی، هیچ واحد مسکن مهری با نواقص به متقاضی تحویل نمی‌شود؛ هر نقصی باشد، پیمانکاران موظف به رفع آن هستند. ممکن است در برخی پروژه‌ها، پیمانکاران اهلیت نداشته نباشند و تعداد بسیار کمی از واحدها دارای ایراداتی باشد؛ اما در مجموع شرکت عمران شهرهای جدید مکلف به رفع ایرادات است. برای مثال، در شرکت عمران شهر جدید پردیس، واحد رفع نقص ایجاد شده تا به شکایات متقاضیان رسیدگی شود. بخش عمده‌ای از پروژه‌های مسکن مهر از لحاظ مقررات ملی ساختمان و نما مناسب‌سازی شده و اگر واحدها بی‌کیفیت بود، با این قیمت‌ها خرید و فروش نمی‌شد.

طاهرخانی درباره اخذ مالیات از واحدهای مسکن مهر خالی نیز گفت: قانون مالیات خانه‌های خالی مشمول شهرهای جدید و مسکن مهر هم می‌شود. قبلاً تصور می‌کردیم که تعداد خانه‌های خالی شهر جدید پردیس نسبت‌به متوسط شهر پردیس بیشتر باشد؛ اما به صورت پایلوت، سه فاز را بررسی کردیم و نتایج نشان داد، نسبت واحدهای خالی مسکن مهر پردیس با متوسط شهر پردیس، تفاوت فاحش و معناداری ندارد.