شناسهٔ خبر: 86274 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

غفلت از ظرفیت‌های بخش تعاون از دلایل مهم عقب‌ماندگی در مسکن

انبوه سازی، چهره دیگری از کلانشهر تهران مدیر عامل تعاونی های عمرانی شهر تهران، گفت: توجه و استفاده از ظرفیتهای بخش تعاون تاثیرات مثبت شگرفی بر حوزه مسکن می‌گذارد. در دولت یازدهم و دوازدهم نظارت بر بازار مسکن به طور کامل کنار گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه  تعاونی های عمرانی شهر تهران در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو درباره دلایل عقب ماندگی مسکن در کشور گفت : پیش از انقلاب اسلامی که به شدت با پدیده مهاجرت به شهرها مواجه شدیم مشخصا برنامه سوم عمران معطوف به حوزه مسکن بود که متاسفانه نقاط ضعف این برنامه بیش تر از نقاط قوتش بود اما با توجه به تغییرات اساسی که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد بسیاری از اهداف تغییر کرد.

وی افزود : در دوران پس از انقلاب تغییرات شگرفی را در سیاست گذاری های مسکن شاهد بودیم که در دهه ۶۰ متاسفانه به دلیل جنگ نه تنها برنامه ها اجرا نشد، بلکه مسئله مهاجرت مضاعف از مناطق جنگی، مشکل مسکن را عمیقتر و در نتیجه کمبود بیشتری را در حوزه مسکن رقم زد.

مدیر عامل تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با اشاره به اینکه مهمترین برنامه ۵ ساله در حوزه مسکن در سال ۶۱ تدوین شد، تصریح کرد: با این برنامه حوزه مسکن بخش بندی شد و مسکن روستایی، مسکن شهرهای کوچک و میانه و کلانشهرها و همچنین سیاست هایی برای استانداردسازی هر کدام تدوین شد. سپس زمین طی سالهای ۶۲ تا ۶۶ آماده سازی و ایجاد شهرهای جدید جزو سیاست های دولت بود که البته  با ناهماهنگی میان شاخص های اقتصادی این روند به درستی پیش نرفت.

باقرپور در ادامه این گفت و گوی رادیویی تاکید کرد : مهمترین و ریشه ای ترین مسئله در حوزه مسکن تناقض در سیاستگذاری ها و اهداف است که تا امروز ادامه دارد.

دولت نهم و دهم دوره اجرای بد طرح های خوب حوزه مسکن بود

در ادامه این گفت و گوی رادیویی، دکتر باقرپور یادآور شد : در سالهای اخیر مقوله مسکن پدیده سیاسی نبوده که با تغییر دولتها راکد بماند بلکه یک فرایند اشتباه بوده است.

وی همچنین به طرح مسکن مهر در دولت های نهم و دهم اشاره کرد و گفت : دوره دولت نهم و دهم، دوره اجرای بد طرح های خوب حوزه مسکن بود.

وی گفت: معتقدم مسکن مهر طرح خوبی بود اما اجراهای نادرست داشت.

مدیر عامل تعاونی های عمرانی شهر تهران درباره نگاه دولت یازدهم و دوازدهم به حوزه مسکن، توضیح داد: در دولت یازدهم و دوازدهم دو طرح بزرگ مطرح شد، یکی طرح نوسازی بافت فرسوده شهری و دیگری طرح مسکن ملی که هر دو این طرح ها علیرغم اینکه  ایده های مثبتی است، بستر مناسب برای اجرا ندارد.

بخش تعاون در صورت حمایت می تواند مشکل مسکن را حل کند

مدیر عامل تعاونی های عمرانی شهر تهران یکی از دلایل مهم عقب ماندگی در حوزه مسکن را غفلت از ظرفیت های بخش تعاون در کشور عنوان کرد و افزود : این مسئله به عدم توازن در بازار مسکن دامن زده است.
وی در ادامه این بحث تصریح کرد : یک ظرفیت بسیار مثبت و شاخص در کشور داریم که متاسفانه با اجرای بد و نظارت ضعیف منجر به بی اعتمادی شده است چرا که برخی از تعاونی های کوچک سازمانی در سالهای گذشته نقش خود را در خلا نظارت، به درستی ایفا نکردند و عنوان تعاون را زیر سوال بردند و نگاه به این بخش مهم را تخریب کردند.
دکتر باقرپور درباره نقش تعاونی ها در سر و سامان دادن به بازار مسکن خاطرنشان کرد : می توان گفت بخش تعاون به طور کامل با ظرفیتی که سالها نادیده گرفته شده می تواند مشکل مسکن را حل کند به شرطی که در سیاست گذاری های کلان کشور به آن توجه شود
مدیر عامل تعاونی های عمرانی شهر تهران در پایان این گفت و گوی رادیویی به چند آمار جالب اشاره کرد و گفت : قیمت فروش یک متر مربع زمین در تهران در بهار امسال به نسبت سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشده کرده و این قیمت زمین در تهران در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۶ برابر شده است و این نشان می دهد که در ۴ دولت اخیر عملا نتوانسته ایم سیاست های درستی را اجرا کنیم.
وی تاکید کرد، باید برای دو رکن اساسی در صنعت ساختمان یعنی مصالح و زمین برنامه داشته باشیم  و تولید انبوه را با مشارکت بخش تعاون رقم بزنیم، در حقیقت هیچ نسخه کوتاه مدتی برای بخش مسکن وجود ندارد و باید  با برنامه ریزی  میان مدت و بلندمدت مسئله را حل کنیم.