شناسهٔ خبر: 86346 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد

تثبیت جایگاه بین‌المللی هوانوردی کشور/ معافیت ۵۰ درصدی ناوبری هواپیماهای آموزشی/ تدوین جدول تعرفه مستقل برای هوانوردی عمومی

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از موافقت دولت در خصوص اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون وصول بخشی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با بیان اینکه هیات وزیران با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اصلاح «آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون وصول بخشی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» موضوع تعرفه خدمات در پاویون، تعرفه‌های خدمات ناوبری و فرودگاهی موافقت کرد، افزود: به دنبال این موافقت، تعرفه‌ها در بخش هوانوردی عمومی در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ۷۵ تا ۹۰ درصد تعدیل و هواپیماهای آموزشی از معافیت ۵۰ درصدی در پروازهای ناوبری برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: هدف از ارائه پیشنهاد مذکور افزایش سطح رقابت‌پذیری خطوط هوایی کشور با سایر خطوط هوایی منطقه و همچنین تثبیت جایگاه راهبردی هوایی کشور برای شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و به تبع آن ایجاد و افزایش درآمدهای پایدار برای صنعت هوانوردی کشور است.

به گفته امیرمکری یکی از نکات مهم در این اصلاحیه توجه ویژه به برنامه توسعه هوانوردی عمومی است و برای اولین بار در تاریخ صنعت هواپیمایی کشور است که به هوانوردی عمومی هویت حقوقی و مستقل داده شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اظهار داشت: شفاف‌سازی تعاریف هواپیما و هوانوردی عمومی در راستای مفهوم یکسان از عبارات مذکور، تفکیک جدول عوارض ناوبری و فرودگاهی به دو جدول جداگانه مربوط به هواپیماهای با تناژ بیشتر و کمتر از ۹ هزار کیلوگرم و نحوه محاسبه آن‌ها در راستای حمایت از توسعه هوانوردی عمومی، افزایش درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، منطقی نمودن گروه‌بندی فرودگاه‌ها با لحاظ ترافیک و حجم مسافری آن‌ها به‌منظور رونق و توسعه پرواز فرودگاه‌های کم ترافیک و مناطق کمتر توسعه یافته کشور، امکان کاهش و یا افزایش تعرفه‌های ناوبری و فرودگاهی تا سقف ۵۰ درصد با تصویب هیأت مدیره شرکت به‌منظور رسیدن به رونق و توسعه حمل‌ونقل هوایی، ایجاد و حفظ شرایط رقابتی، عکس‌العمل سریع به تغییرات بازار، افزایش درآمد، کاهش بوروکراسی اداری، توسعه بازار هدف (پروازهای عبوری و پروازهای بین‌المللی)، توسعه و رونق هوانوردی عمومی در کشور و اعطای مشوق‌های لازم به‌منظور توسعه شبکه پروازی به‌صورت Hub & Spoke توسط با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌عنوان متولی ارائه خدمات فرودگاهی به شرکت‌های هواپیمایی، پیاده‌سازی سیاست‌های تشویقی جهت ترغیب شرکت‌های هواپیمایی به انعقاد قرارداد و اجرای تعهدات مربوطه و اصلاح فرآیند وصول درآمدها، از قابلیت‌های آیین‌نامه اجرایی مصوب است.