شناسهٔ خبر: 86454 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دفتر بررسی سوانح و حوادث طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد

گزارش اولیه حادثه جدی صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمايی آسمان

فوکر 100 هواپیمایی آسمان دفتر بررسی سوانح و حوادث طی اطلاعیه‌ای گزارش اولیه حادثه جدی صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمايي آسمان اعلام کرد.

 به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دفتر بررسی سوانح و حوادث طی اطلاعیه‌ای گزارش اولیه حادثه جدی صدمه به موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمايي آسمان اعلام کرد. در متن اطلاعیه نوشته شده است: « درساعت ۳۵: ۱۴ به وقت محلي روز سه شنبه مورخه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ هواپیمای فوکر ۱۰۰-F  شرکت خدمات هوائي کشور  آسمان به علامت ثبت ATE  -EP  با شماره پرواز ۳۹۶۲ از مبدا فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد اردبیل با ۷ نفرخدمه پروازی و ۸۷ مسافر از پارکینگ فرودگاه حرکت کرده و در ساعت ۱۴:۴۵ روی باند ۲۹ چپ شروع به برخاستن کرده است.

پس از شروع Take Off و در فاصله حدود ۵۰۰ متری از ابتدای باند پرواز و در سرعتkt  ۹۱ =IAS موتور شماره ۲ هواپیما دچار آسیب گرديده و بلافاصله پارامترهای راندمان موتور به شدت کاهش يافته است. در اين وضعیت بدلیل پايین تر بودن سرعت IAS از سرعت انصراف از پرواز(   )، خلبان پرواز اقدام به انصراف از پرواز نموده و با خاموش شدن موتور صدمه ديده به رمپ پروازی مراجعه نموده و مسافران از هواپیما پیاده گرديدند و با هواپیمای جايگزين به مقصد پرواز نمودند.

پس از وقوع حادثه نمايندگان دفتر بررسي سوانح و حوادث و دفتر صالحیت پرواز معاونت استاندارد پرواز سازمان بالفاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه جهت ارزيابي شدت حادثه انجام و دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده گرديد. ارزيابي های اولیه انجام پذيرفته نشان از بروز اشکال در بخش توربین موتور صدمه ديده(HPT  ) بوده که باعث گرديده تا برخي قطعات موتور از جمله پره های توربین از موتورکنده شده و از پوسته موتور عبورکرده و تعدادی پره به بدنه هواپیما برخورد کرده و وارد کابین هواپیما شود.

به رغم نزديک بودن يکي از مهمانداران پرواز به محل برخورد قطعات در داخل کابین عقب هواپیما، خوشبختانه صدمه جرحي به ايشان و ساير سرنشینان وارد نیامده است. مشاهدات اولیه و نظر متخصصان فني مربوطه در شرکت آسمان نشان مي دهد که احتماالً بريدن شفت موتور علت اين حادثه بوده است، لذا نیاز به انجام بررسي های بیشتر در کارگاه موتور مي باشد. مشابه اين رويداد نیز برای يک هواپیمای فوکر برزيلي قبالً حادث گرديده که منجر به فوت يک مسافر شده است.

از آنجائی‌که وقوع حوادث مشابه ممکن است خطرات جاني در پي داشته باشد ، اين دفتر تصمیم به بررسي اين حادثه جدی نموده و با ارسال Notification به کشور سازنده و طراح هواپیما ، شروع بررسي حادثه را اطلاع رساني نموده است و کمیسیون های بررسي سوانح کشورهای هلند(DSB  ) به عنوان نماينده سازنده هواپیما و کشورهای آلمان ( BFU) و  انگلیس(AAIB  ) به عنوان طراح و سازنده موتور و قطعات هواپیما نمايندگان خود را در اين خصوص معرفي نموده‌اند. شايان ذکر است مراحل تحقیقات درخصوص بررسي حادثه در حال انجام بوده وپس از اتمام بررسي ها گزارش نهايي متعاقباً ارائه خواهد گرديد.»