شناسهٔ خبر: 86597 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حذف واسطه و ارتباط مستقیم با مشتریان، راهی موثر برای توسعه و افزایش درآمد شرکت‌های هوایی

هواپيما فرودگاه ایران ایر ارتباط مستقیم با مشتری، از راه‌های موثر برای مدیریت هزینه و افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی است؛ اما این شرکت‌ها تا چه اندازه از اهمیت این امر آگاهند و به سوی آن گام برداشته‌اند؟

یکی از راه‌های موثر برای مدیریت هزینه و افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی، ارتباط مستقیم با مشتری است که این امر در پی تصویب و  اجرای اصل ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و در ادامه تسری آن در قانون برنامه ششم توسعه و آزادسازی نرخ سفرهای هوایی در ایران محقق‌‌شده و با انجام آن توسط شرکت‌های هواپیمایی، تاثیر دفاتر خدمات مسافرتی در جذب بازار به حداقل می‌رسد  و در صورت ایجاد زیرساخت ارتباط مستقیم با مشتری توسط شرکت‌های هواپیمایی و البته توجه ویژه به اطلاع‌‌رسانی هدفمند، فرهنگ‌‌سازی و البته تغییر بنیادی نظام رزرواسیون و فروش، به مرور نقش آژانس‌‌ها کم‌رنگ و حذف شده و نقش دفاتر فروش تور (بسته خدمات مسافرتی سیاحتی، زیارتی و اقتصادی) پررنگ‌‌تر خواهد شد و در واقع فروش بلیط توسط عاملین فروش به حداقل خواهد رسید.

با یک مثال ساده، تاثیر واسطه‌‌ها یا عوامل فروش، در گردش مالی شرکت‌‌های هواپیمایی بررسی شده است. ( در این مثال، دلار با نرخ ۳۸۰۰ تومان محاسبه شده است)؛ فرض می‌‌‌گیریم یک هواپیمای MD(یک هواپیمای مسافربری دو موتوره ساخت شرکت مک‌دانل)در ایران ۲۵۰۰ ساعت در یک‌‌‌سال پرواز می‌کند؛ که اگر متوسط شبکه پروازی داخل کشور را ۸۷ دقیقه در نظر بگیریم، معادل هزار و ۷۲۴ مسیر خواهد شد و اگر ظرفیت صندلی اشغال‌شده هر فروند در یک مسیر را ۷۵ درصد مبنا قرار دهیم، ۱۳۰ صندلی خواهد شد؛ که اصطلاحا PLF گفته می‌‌‌شود. بدین معنی که ۱۳۰ صندلی پرواز اشغال و فروش رفته است که مجموع درآمد حاصل از این فروش RPM نامیده می‌شود.

بنابراین در مجموع بهره‌‌وری سالانه یک فروند هواپیمای MD، تعداد ۲۲۴ هزار و ۱۲۰ نفر را در سال جابه‌‌جا کرده است. حال اگر قیمت هر صندلی-ساعت پرواز را ۴۰ دلار در نظر بگیریم، قیمت هر صندلی پرواز در یک مسیر، متوسط ۵۸ دلار خواهد شد؛ که اگر در تعداد مسافر سالانه ضرب گردد، مبلغی بالغ بر ۱۲ میلیون و ۹۹۸ هزار دلار بدست می‌‌‌آید. این رقم فروش ناخالص ظرفیت ۷۵ درصدی یک فروند هواپیما خواهد بود. 

در نتیجه اگر حداقل پنج درصد کمیسیون فروش داخلی عوامل فروش بلیط(دفاتر خدمات مسافرتی) را در نظر بگیریم، رقمی در حدود ۶۵۰ هزار دلار(۶۴۹/۹۴۸) باید به آژانس‌‌های طرف قرارداد در یک سال بابت فروش تنها یک فروند پرداخت شود و اگر یک شرکت هواپیمایی ۱۰ فروند هواپیما از همان نوع در ناوگان خود داشته باشد، رقمی در حدود ۶/۵ میلیون دلار(۶/۴۹۹/۴۸۰)باید به دفاتر فروش پرداخت کند.  

حال، مدیریت نوین حمل‌‌و‌‌نقل هوایی می‌‌گوید، چرا این رقم را به واسطه‌‌های فروش پرداخت کنم؟ بنابراین قطعا سعی بر کاستن آن و حفظ این منابع در خزانه خود، برای ایجاد فرصت رقابت‌‌‌پذیری خواهند کرد. آن رقم برای یک فروند و در حداقل‌‌ها است؛ حال اگر تا ۱۰ یا ۳۰ یا حتی ۵۰ فروند افزایش یابد، چه رقمی خواهد شد؟ با این حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌‌رسیم که با ایجاد ارتباط مستقیم با مشتری و مدیریت فروش، آژانس‌‌‌ها و عوامل فروش به مرور حذف خواهند شد.