شناسهٔ خبر: 86601 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان زمین‌شناسی امضا شد/ضرورت وارد شدن نظام بیمه در مخاطرات

تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

فراهم ساختن بستر اداری و ستادی مناسب به منظور بهره‌گیری بهینه طرفین از تجهیزات، دستگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی و سایر امکانات و تجربه و توان تخصصی متقابل در کلیه زمینه‌ها و اهداف مشترک و وظایف محوله مرتبط با چارچوب اساسنامه‌ها و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت و سایر موارد مرتبط موضوع این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۱۰ بندی،‌ دو طرف در خصوص تدقیق موقعیت گسله‌ها و تعیین حریم آنها با رعایت ضوابط شورایعالی معماری و شهرسازی با اولویت کلان‌شهرها به‌همراه دستورالعمل فنی ساخت و ساز در پیرامون گسل‌ها، تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه، خطرپذیری لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری و تصویب آن در  شورای عالی شهرسازی و معماری و بازبینی نقشه‌های طرح تفضیلی شهری بر پایه آن، همکاری در راه‌اندازی سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع، از طریق توسعه شبکه ملی شتابنگاری زمین‌لرزه و پیش‌نشانگرهای زمین‌لرزه و آتشفشان در کلان‌شهرها، همکاری در شناسایی پهنه‌های درگیر خطر فروریزش و فرونشست زمین ناشی از ایجاد اختلال در تغذیه آبخوان‌ها با گسترش شهرها، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و نقش سازه‌های زیرزمینی و دستکاری‌های انسانی در بروز این پدیده‌ها در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بندرها و تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های مناسب و تعیین تمهیدات مهندسی و زمین‌شناسی مهندسی برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر این پدیده‌ها همکاری‌ خواهند کرد.

در همین رابطه، همکاری در شناسایی و ارزیابی موقعیت زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های حساس مرتبط با سازمان‌های دولتی و غیردولتی در معرض انواع مخاطرات زمین‌شناختی (حریم گسل‌ها و پهنه‌های با خطر بالای زمین‌لرزه، فرونشست و فروریزش زمین، ناپایداری دامنه‌ای، زمین‌شناسی زیست‌محیطی، سیل و آب زمین‌شناسی و...) و تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های موردی و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‌ای، انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخداد زمین‌لرزه‌های تأثیرگذار و سایر مخاطرات طبیعی با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی مشترک فوری، مقدماتی و نهایی،  برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات سخنرانی‌های تخصصی، سمینارها و همایش‌ها و نشست‌های کارشناسی مشترک در زمینه‌های موردعلاقه و به خصوص در حیطه موضوعات مرتبط با زمین‌لرزه و مخاطرات طبیعی دیگر،‌ تبادل تجربه‌ها، اسناد و مدارک علمی و پژوهشی و کتابخانه‌ای بین طرفین، تهیه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، گزارش‌های فنی و مقالات علمی و پژوهشی مشترک از دیگر محورهای همکاری و تعامل فی‌مابین دو مجموعه خواهد بود.

در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری،، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این موضوع که مرکز تحقیقات و سازمان زمین‌شناسی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر در کشور مسئولیت‌های مهمی را در حوزه مخاطرات طبیعی بر عهده دارند گفت:‌ خوشبختانه در قانون مدیریت بحران، رویکرد مناسبی نسبت به موضوع بحران و خطرات ناشی از آن وجود دارد تا در صورت مواجهه با موضوعاتی چون زلزله و فرونشست آمادگی لازم را داشته باشیم. به صورت مشخص بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران فرصتی ایجاد کرد تا موضوعاتی چون فرونشست و گسل به قوانین کشور ورود کند.

وی افزود: قطعا اجرایی نمودن این موضوع نیست به تنهایی میسر نیست و مرکز تحقیقات به عنوان پرچمدار این موضوع، با همکاری و روابط منسجم و خوب با دیگر سازمان‌ها و نهادها می‌تواند وظایف محوله خود در قانون مدیریت بحران کشور را به نحو مطلوب به اجرا برساند. این تفاهم‌نامه می‌تواند بستر روشن و مشخصی را برای همکاری‌های فی‌مابین میان دو مجموعه در خصوص موضوعات یاد شده فراهم کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تامین منابع مالی مناسب و مباحث مهندسی را دغدغه‌های و موضوعات اصلی در جهت هرچه بهتر اجرا کردن وظایف محوله عنوان کرد و خاطرنشان کرد که همکاری میان دو مجموعه بتواند در تسهیل هر یک از این موارد مثمرثمر واقع شود. 

وی افزود: اجرای قانون مدیریت بحران و بویژه بند ض ماده ۱۴ کار بسیار بزرگی است و قطعا نتایج حاصل از آن برای درازمدت و نسل‌های آتی ماندگار خواهد شد.

علیرضا شهیدی معاون وزیر و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت اجرای مفاد تفاهم‌نامه منعقده گفت: در سازمان زمین‌شناسی وظیفه داریم تا پدیده‌ها و مخاطرات را شناسایی کنیم که در این خصوص اقدامات و فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف مثل زلزله و گسل را انجام داده‌ایم. تهیه نقشه‌های زلزله و فرونشست از جمله این اقدامات است. همچنین سازمان زمین‌شناسی در حال تهیه یک طرح پهنه‌بندی خطر کشور است که می‌تواند در اجرایی کردن وظایف محوله در قانون مدیریت بحران کشور مفید واقع شود.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: در بحث تدقیق گسل‌ها، سازمان‌شناسی تاکنون روی ۲۰ گسل لرزه‌خیز بالغ بر ۵ کیلومتر ترانشه زده است که بزرگترین ترانشه در گسل شمال تهران خورده است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم کار بزرگی را در حوزه مخاطرات انجام دهیم باید داشته‌هایمان مشخص باشد.

شهیدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما آمادگی داریم تا به روال گذشته همکاری‌های خوبی را با مرکز تحقیقات داشته باشیم و با امضای این تفاهم‌نامه مشترک، در واقع همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: ما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و در صورت تحقق آن می‌توانیم بگوییم در کارمان موفق بوده‌ایم.

وی وارد نمودن موضوع نظام بیمه را در بحث مخاطرات به عنوان یک ضرورت مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت این مسئله می‌تواند بسیاری از اهداف در حوزه مخاطرات را تحقق بخشد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با بیان این مطلب که با همکاری میان دو مجموعه بتوان کار منسجمی را به مرحله اجرا گذاشت، گفت: اولین شریک کاری ما از همان ابتدا سازمان زمین‌شناسی بوده است و ما چه در کارهای رسمی و چه غیر رسمی از نیروهای تخصصی این سازمان بهره برده‌ایم.

وی تعیین حرائم گسل‌ها و فرونشست برای شریان‌های حیاتی را از مهمترین حوزه‌های فعالیتی مرکز برشمرد و خاطرنشان ساخت که هم‌افزایی و همکاری میان دستگاه‌ها در این حوزه افزایش یابد.