شناسهٔ خبر: 86602 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور:

خط‌آهن چابهار-زاهدان مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است/ پیشرفت ۴۸ درصدی پروژه/ پیش‌بینی تکمیل پروژه تا ۱۴۰۰

عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از پیشرفت ۴۸ درصدی عملیات اجرایی خط ریلی چابهار-زاهدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی، معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد:  این پروژه در راستای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال ۸۹ آغاز شد.

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه تا سال ۹۳ کمتر از یک درصد بوده و فقط یک شروع اولیه داشتیم اما از سال ۹۳ با توجه به اهمیت خاصی این پروژه و قرارداد دوطرفه، شرایط بهتر شد و روزبه‌روز کارگاه‌ها شکل گرفتند و عملیات اجرایی قطعات به‌تدریج آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه به جرات می‌توان این پروژه را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست، افزود: هم‌اکنون پروژه در هشت قطعه حدود ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کل پروژه ۶۲۸ کیلومتر است و تا امروز حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه‌‌شده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه این پروژه با سرعت خوبی پیش می‌‌‌‌رود، پیشرفت عملیات در بخش زیرسازی را بیش از ۶۳ درصد عنوان کرد و گفت: عملیات ریل‌‌گذاری حدود سه ماه پیش از سمت زاهدان شروع شد که تا به امروز ۳۲ کیلومتر از این عملیات انجام شده است.

خطیبی بیان کرد: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، ریل‌‌گذاری از سمت چابهار نیز شروع شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ این پروژه به تمام برسد.

وی گفت: منابع مالی مورد نیاز این پروژه از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است که طبق مصوبه و مجوز مقام معظم رهبری، مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه به این پروژه تخصیص داده شد. از این مبلغ تاکنون حدود۱۰۰ میلیون یورو دریافت و هزینه شده است و ۲۰۰ میلیون یوروی دیگری هم که معادل هشت هزار میلیارد تومان است، به‌تدریج دریافت خواهیم کرد.