شناسهٔ خبر: 86704 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی داد

شبکه داخلی تعمیرات فرودگاهی پا به عرصه فناورانه کشور گذاشت

هواپیما- ایران ایر صنعت هوایی و هوانوردی را یکی از راهبردی‌ترین صنایع هر کشوری می‌دانند. این صنعت راهبردی ابزارهای مختلفی برای توسعه دارد از آن جمله می‌توان به تامین قطعات یدکی و فرودگاهی اشاره کرد. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه‌ای داخلی از تعمیرات فرودگاهی در کشور شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی پژوهش‌های انجام شده صنعت هوایی با کاربرد نظامی و تجاری برای خوداتکایی به الزاماتی نیاز دارد تا بتواند سرپا بماند. اگر نیازهایی مانند ساخت قطعات یدکی و فرودگاهی آن را نداشته باشیم عملا صنعتی وابسته و متکی به واردات خواهیم داشت. ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای دوام آوردن این صنعت در روزهای سخت تحریم‌های اقتصادی به دنبال یافتن روش‌هایی است که بتواند شبکه‌ای داخلی از زیرساخت‌های مورد نیاز آن را ایجاد کند.

در حوزه تجهیزات فرودگاهی «پروژه‌های طراحی و ساخت سامانه کمک‌ناوبری بصری (روشنایی باند)»، «دستگاه سنجش اصطکاک سطوح پروازی»، «رادار mssr»، «دستگاه dme» و «برج مراقبت سیار» در تعامل و همکاری با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق و موسسات پژوهشی و واحدهای فناور دانشگاهی نهایی شده است و پروژه‌های دیگری نیز در مراحل مختلف اجرایی قرار دارد.

بر همین اساس هم با کمک بخش دولتی، خصوصی و با یاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق، شبکه‌ای از تعمیرات فرودگاهی در کشور ایجاد شده است تا با کمک این شبکه و آورده‌های داخلی، نیازهای این بخش از صنعت هوایی و هوانوردی مرتفع شود.

البته این ستاد با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری محصولات دیگر این صنعت مانند تولید موتورهای هوایی، تکمیل بالگرد صبا ۲۴۸ و ساخت قطعات یدکی برای پیشتیبانی وسایل هوایی را هم اجرایی کرده و همچنین ساخت تجهیزات هواشناسی و تعمیرات فرودگاهی را هم در اولویت کاری قرار داده است.