شناسهٔ خبر: 86764 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتظار کاهش قیمت‌ها با ریزش نرخ دلار به‌حق است/ چسبندگی قیمت‌ها توجیه ندارد/ نرخ نیمایی ۱۱ هزار تومان، مبنای نرخ بلیت هواپیما

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حباب‌های چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، به‌حق است و باید شاهد ورود به کانال‌های واقعی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و کالاها و خدمات باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره انتظار مردم نسبت به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به ریزش نرخ دلار، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که همواره تحولات نرخ ارز و طلا و به ویژه ارز بر روی کالا و خدمات اثرگذار بوده و با یکدیگر هم‌پیمایی مستمر داشتند. طبیعی است که امروز که جریان نرخ ارز معکوس شده و شاهد افت نرخ دلار هستیم، باید قیمت‌ها کاهش یابد چراکه قیمت مسکن و انواع کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت ارز، بالا رفته بود و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ارتباطی با عرضه و تقاضا نداشت و ندارد.

وی تاکید کرد: با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حباب‌های چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، به‌حق است و باید شاهد ورود به کانال‌های واقعی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و کالاها و خدمات باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: متاسفانه دیده‌ایم که در این شرایط به لحاظ سنتی، در قیمت‌ها چسبندگی ایجاد می‌شود و با وجود اینکه ارز از قیمت بالا رها شده اما قیمت انواع کالا و خدمات رها نمی‌شود، از بین رفتن این چسبندگی قیمت بستگی به مردم دارد که تا چه حد در این زمینه مصمم باشند و از خود اراده نشان دهند که در کنار دولت و سیستم نظارتی با این حباب‌های باقی مانده، مقابله کنند تا به شرایط عادی و طبیعی قیمت‌ها در انواع بازارها برسیم.

اسلامی درباره تحلیل‌هایی که گفته می‌شود، بازار مسکن از این تحولات و کاهش نرخ ارز دیرتر اثر می‌پذیرد و نمی‌توان بلافاصله با کاهش قیمت ارز منتظر کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن بود، گفت: درصورتی این تحلیل‌ها می‌شود که دیدیم قیمت مسکن یک شبه بدون دلیل منطقی بالا می‌رفت و فقط به بهانه رشد نرخ دلار، قیمت‌ها را بالا می‌بردند بنابراین این تحلیل‌ها را نوعی سوءاستفاده می‌دانم.

وی ادامه داد: افرادی که در زمینه سوداگری و دلالی فعالیت دارند و خود عامل بخشی از این قیمت‌های کاذب و حباب آلود محسوب می‌شوند این تحلیل ها را ارایه می‌دهند.

اسلامی تاکید کرد: همانطور که یک شبه قیمت‌ها را با افزایش نرخ دلار بالا بردند الان هم باید بپذیرند که چسبندگی قیمت‌ها به هیچ وجه توجیه ندارد.

وزیر راه وشهرسازی همچنین درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما با توجه به ریزش نرخ دلار گفت: در همان زمان که نرخ دلار رو به رشد بود با افزایش نرخ بلیت هواپیما مخالفت کردیم و اجازه افزایش قیمت را ندادیم و درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را به انجام کار کارشناسی محول کردیم.

اسلامی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به موضوع رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما و به ممنوعیت اقداماتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی تاکید داشت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به مخاطره می‌انداخت. 

وی بیان داشت: با وجود اینکه قیمت قبلی بلیت هواپیما با ارز نیمایی با مبنای قیمتی یازده هزار تومان تعریف و تعیین شده بود از مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری خواستیم که متاثر از این جهش قیمت ارز تصمیم هیجانی اتخاذ نکنند و با صبر و حوصله و کارشناسی دقیق آن را بررسی و تصمیم گیری کنند.