شناسهٔ خبر: 86841 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مجری طرح های زیربنایی استان اصفهان:

کنارگذر شرقی اصفهان یکی از حیاتی ترین آزادراه های میانی کشور است / کاهش زمان سفر از شمال به جنوب کشور با افتتاح این آزادراه / پیش بینی عبور ۳۵ هزار خودرو در روز با برقراری ترافیک عبوری

روند ساخت آزادراه تهران- شمال؛ خرداد 95 مجری طرح های زیربنایی استان اصفهان گفت: آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان که از مجاورت شهر اصفهان عبور می کند، یکی از حیاتی ترین آزادراه های میانی کشور به شمار می آید که بخشی از کردیور شمال – جنوب است.

علیرضا صلواتی، مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص افتتاح کنارگذر شرقی اصفهان و آخرین مراحل تکمیل این مسیر که قرار است به نام آزادراه «سردار سپهبد شهید سلیمانی» نامگذاری شود، اظهار داشت: این آزادراه که از مجاورت شهر اصفهان عبور می کند، یکی از حیاتی ترین آزادراه های میانی کشور به شمار می آید که بخشی از کردیور شمال – جنوب است.

وی ادامه داد: این کریدور از تبریزشروع شده و تا بوشهر امتداد دارد که این آزادراه حلقه میانی رفت و آمدهای شمال و جنوب کشور خواهد بود.

صلواتی درخصوص این که با احداث این آزادراه چه میزان زمان سیر در کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب و همچنین شرق – غرب کاهش پیدا می کند، تصریح کرد: این مسیر آزادراهی در کاهش فاصله بین اصفهان تا تهران مثمر ثمر است، اما تأثیر اصلی آن کاهش زمان سفر بین شمال و جنوب کشور است، یعنی فاصله بین شمال تا جنوب کشور با احداث این شبکه آزادراهی تا حدود ۸۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند. در این آزادراه در ‌برآورد‌ اولیه، عبور ۳۵ هزار خودرو در روز ‌پیش بینی شده است و قطعا با بازگشایی آن، هرچه زودتر به افق پیش‌بینی شده آن خواهیم رسید و بار ترافیکی زیادی را در کوتاه مدت جذب خواهد کرد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره مشخصات فنی پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، سرعت طرح، تعداد پل‌ها و غیره، گفت: بخش عمده ای از این آزادراه آماده بوده و ۳۰ کیلومتر انتهایی هم تا پایان دولت دوازدهم بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: سرعت طرح (حداکثر سرعت) در این پروژه ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است، در این مسیر آزادراهی ۶ تقاطع غیر هم‌سطح،‌ چهار پل بزرگ و ۱۵۸ آبرو داریم، برای این آزادراه پنج مجتمع رفاهی ـ خدماتی پیش بینی شده است، ۷ پارکینگ و توقفگاه دارد، در این پروژه ۵۴۰ کیلومتر خط‌کشی داشته‌ایم و ۱۰۰ کیلومتر گاردریل جدید نصب شده است و در همه طول پروژه گاردریل نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه احداث این آزادراه حجم ترافیک عبوری از داخل شهر اصفهان را کاهش خواهد داد، ادامه داد: هم‌وطنانی که از شمال کشور و تهران قصد عزیمت به شیراز و جنوب کشور نظیر بوشهر را دارند، می‌توانند از این آزادراه استفاده کنند که در کاهش زمان سیر آنها مثمرثمر است . این مسیر آزادراهی موجب کاهش زمان سیر، کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا و ارتقاء ایمنی عبور و مرور می‌شود و یکی از ایمن‌ترین آزادراه‌هایی است که احداث شده است.

وی افزود: این مسیر آزادراهی سه خط رفت و سه خط برگشت مجزا، شانه آسفالتی و ایمن‌سازی سرتاسر مسیر با علائم ایمنی را دارد که از ویژگی‌های آن است.‌ در این آزادراه گاردریل‌های استفاده شده ایمن‌تر از علائم و گاردریل‌های قبلی در آزادراه‌ها است، یعنی مقاومت بیشتری دارد و این موضوع وجه تمایز آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با دیگر ‌آزادراه‌ها است.

وی تصریح کرد: این آزادراه دارای پد هلی‌کوپتر است، پارکینگ‌های متعدد دارد و از فضایی که عبور می‌کند دارای مناظر جذابی است.  سعی شده در احداث پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح این آزادراه از معماری‌های مناسب استفاده شود، نورپردازی‌ها بهتر باشد و در ‌تقاطع‌ها، عملیات بهتری از احداث به نمایش گذاشته شده است.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: اتصال این آزادراه به شهرستان‌های اطراف نظیر اردستان، حبیب‌آباد،‌ و غیره کلا به صورت غیر هم‌سطح و کاملا ایمن است، همچنین از آن منظر که این آزادراه از میان شهرهای استان اصفهان عبور کرده است، سعی کردیم دسترسی‌های ایمن آنها را هم به این آزادراه فراهم کنیم،  یعنی با استفاده از راه‌های دسترسی و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، عبور ایمن برای اهالی، کشاورزان و مردم منطقه فراهم شده است. هرچند که ممکن است بعد مسافتی ایجاد شده باشد، ولی دسترسی‌ها کلا به صورت غیر هم‌سطح است که موجب ارتقاء ایمنی برای کاربران آزادراه می‌شود.

وی افزود: برای این مسیر آزادراهی فعلا پنج مجتمع خدماتی بین راهی در نظر گرفته شده است که همزمان با بهره‌برداری، عملیات اجرایی دو مجتمع بین راهی آغاز خواهد شد. این مجتمع‌های خدماتی-رفاهی متفاوت از مجتمع‌های خدماتی ـ رفاهی قبلی است، طراحی و کاربری آنها با محوریت فضای سبز و فضای شهری است و تلاش شده است، از مجتمع‌های بین راهی الگویی جدید به نمایش بگذاریم.

این مقام مسئول دربحث اخذ عوارضی و اینکه به چه شکل دریافت خواهد شد، اظهار داشت: دریافت عوارض در این آزادراه به صورت ETCو الکترونیک خواهد بود. فعلا گیت و دروازه‌ای برای آزادراه پیش بینی نشده است و دریافت عوارض صرفا به صورت الکترونیک است، امیدواریم مردم در پرداخت عوارض الکترونیکی همکاری داشته باشند و بتوانیم این موضوع را ادامه دهیم، زیرا در برخی از آزادراه‌هایی که در یکی دو سال اخیر افتتاح شده است، به دلیل عدم همراهی مردم در پرداخت الکترونیک عوارض، ناگزیر به احداث گیت‌های فیزیکی شده‌ایم، به هر حال با توسعه دولت الکترونیک و البته در شرایط فعلی شیوع کرونا، بهتر است که پرداخت عوارض آزادراه به صورت الکترونیکی باشد و به سمت دریافت فیزیکی عوارض حرکت نکنیم، رقم عوارضی هم بعدا اعلام می‌شود.

صلواتی با اشاره به میزان سرمایه گذاری انجام گرفته و نحوه ساخت این آزادراه، گفت: پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به صورت مشارکتی ۷۰-۳۰ سرمایه‌گذاری شده است، یعنی ۳۰ درصد آورده دولت و ۷۰ درصد هم مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری است. پس از بازگشایی آزادراه، از آن منظر که بهره‌برداری و نگهداری از آزادراه بر عهده صندوق بازنشستگی کشوری است، تا زمانی که اصل و سود سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری حاصل شود، این آزادراه در اختیار این صندوق است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۲۱۰ میلیارد تومان توسط دولت و ۵۹۰ میلیارد تومان هم توسط صندوق بازنشستگی کشوری، تأمین شده است، البته ارزش روز این پروژه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.