شناسهٔ خبر: 86846 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس‌جمهور دستاوردهای مهم دولت در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور را برشمرد

افتتاح راه آهن خواف –هرات تا یکماه آینده/ اتصال ریلی خزر به خلیج‌فارس با بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - بندر انزلی/ تسریع در احداث مسیر ریلی چابهار - زاهدان از سوی دولت

حسن روحانی رییس جمهور رئیس‌جمهور اسلامی ایران دستاوردهای مهم دولت در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در نشست هیات دولت در مورخ ۲۱ آبان دستاوردهای دولت در توسعه راه‌آهن در کشور را برشمرد و اظهار کرد: توسعه راه‌آهن یکی از کارهای مهم زیرساختی این دولت بوده است، به‌طوری‌که از روز نخست همواره پیگیری شده است.

وی گفت: اکنون اکثر مرکز استان‌های کشور از جمله همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت از طریق خطوط ریلی به هم وصل شده‌اند و در برخی از نقاط کشور نیز از جمله راه‌آهن تبریز به میانه، طی ماه‌های آینده به افتتاح خواهند رسید.

روحانی با بیان اینکه طی ماه‌های آینده سه رویداد مهم در حوزه حمل‌ونقل ریلی در کشور رخ خواهد داد، افزود: یکی از این رویدادها، مربوط به اتصال خلیج‌فارس به دریای خزر از طریق ریل است. به امید خدا تا پایان سال یا ماه‌های اولیه سال آینده، راه‌آهن رشت به بندرانزلی افتتاح می‌شود که با این اتصال، دریای عمان و خلیج‌فارس به دریای خزر از طریق خطوط ریلی وصل خواهند شد.

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: طرح ریلی دیگری نیز در همین حوزه در حال انجام است و طی آن رشت به بندر آستارا متصل می‌شود و در نتیجه کشورهای روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق خطوط راه‌آهن ایران به دریای عمان و خلیج‌فارس دسترسی پیدا می‌کنند.

وی به دیگر اقدامات ریلی انجام شده از سوی دولت اشاره کرد و گفت: راه‌آهن خواف – هرات از جمله طرح‌های مهم کشور است که ظرف یک ماه آینده افتتاح خواهد شد. با افتتاح این مسیر ریلی، خط راه‌آهن ایران به کشور افغانستان وارد شده و طی آن تا هرات ادامه پیدا می‌کند و سپس تا مزار شریف رفته و به آسیای مرکزی متصل می‌شود.

روحانی با بیان اینکه سومین رویداد مهم در صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور، مربوط به احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان است، افزود: این خط ریلی حدود ۷۰۰ کیلومتر است که دو بخش اساسی آن تا پایان دولت افتتاح می‌شود و بقیه آن نیز در دولت بعدی به بهره‌برداری می‌رسد.

در پایان رئیس‌جمهور تأکید کرد: با احداث این زیربناها و زیرساخت‌های ریلی، تحول بزرگی در صنعت حمل‌ونقل کشورمان ایجاد می‌شود.