شناسهٔ خبر: 86875 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان؛

۶ دستگاه شتاب نگار آنلاین زلزله تا پایان آذرماه امسال در هرمزگان نصب و راه اندازی می شود

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: برنامه ریزی شده تا پایان آذر ماه امسال ۶ دستگاه شتاب نگار آنلاین زلزله در شهرهای قشم، طبل، سردشت، لیردف، قلعه قاضی و سرگز احمدی نصب و راه اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( هرمزگان )، آرش رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: سال گذشته ۶ دستگاه شتاب نگار برخط در مناطق مختلف هرمزگان نصب شد و با پیگیریهایی که توسط راه و شهرسازی استان صورت گرفت ۶ دستگاه دیگر نیز تا اواخر آذرماه امسال نصب و راه اندازی خواهد شد .

رضایی با اشاره به اینکه ۴ دستگاه جدید تا پایان سال راه ‌اندازی می‌شود، گفت: امیدواریم ۴ دستگاه آنلاین برخط دیگر با آماده سازی زیر ساخت ایستگاه ها، تا پایان سال جاری در استان راه اندازی شود.

وی افزود: شعاع عملکرد این دستگاهها تا چند صد کیلومتر است که در مجموع وسعتی بیش از سطح استان را پوشش خواهد داد.

رضایی در خصوص مهمترین موارد کاربردی این دستگاه ها گفت: دستگاه شتاب‌ نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی و نهادهایی نظیر شرکت گاز و برق ارسال می ‌کند، تا در خصوص قطع انشعابات اقدام شود تا خسارات زلزله کاهش یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد : همچنین این دستگاه پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) در مدیریت بحران کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ماهیت این دستگاه ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در استان را فراهم می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: از مجموع یک هزار و۳۰۰ ایستگاه شتاب‌نگاری کشور، استان هرمزگان با نصب ۱۲ ایستگاه آنلاین و۳۰ دستگاه شتاب نگار آفلاین در مجموع ۴۲ ایستگاه را در اختیار خواهد داشت.