شناسهٔ خبر: 86970 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در آیین پویش اجتماعی بانوبان در هفته ایمنی حمل‌و‌نقل مطرح شد

ضرورت اصلاح رفتاری و رفع نواقص فرهنگی هنگام رانندگی/ تداوم پویش اجتماعی بانوبان؛ با اتحاد و استمرار/ تدوین نقشه راه جهت تغییرات بنیادی در حوزه حمل‎‌‌ونقل

جلسه آئین آغاز پویش اجتماعی بانوبان کشور برگزار شد و طی آن وزیر راه و شهرسازی بر اتحاد و استمرار همه مسئولان جهت تداوم این پویش در سراسر کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین آغاز به کار پویش اجتماعی بانوبان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مهری صفری، مشاور وزیر در امور بانوان و امور خانواده به مناسبت هفته ایمنی حمل‌و‌نقل در مورخ ۲۵ آبان در وزارت راه و شهرسازی برپا شد.

در این جلسه معصومه ابتکار، معاون امور ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، سردار سید کمال هادیان، فرمانده پلیس راهور ناجا، پیر حسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س)، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به‌طور ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

ضرورت اصلاح رفتاری و رفع نواقص فرهنگی هنگام رانندگی

در این نشست محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از عواملی که پویش اجتماعی بانوبان را در کشور راه‌اندازی کردند، اظهار کرد: امروزه موضوع با اهمیت این است که ما باید هر روز بهتر از روز قبل شاهد پیشرفت انضباط فکری و رفتاری در کشورمان باشیم. ما  نیاز به اصلاح رفتار اجتماعی و اصلاح نواقص فرهنگی که باعث جان باختن و تلفات جاده‌ای عزیزانمان در کشور می‌شود، داریم.

اسلامی با یادآوری از اینکه امروز ۲۵ آبان، روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی است، گفت: اکنون با پویش اجتماعی بانوبان، می‌خواهیم از نقش بانوان کشور که افتخارآفرین هستند و در طول تاریخ همواره در خانه و محیط زندگی‌ نقش‌آفرین بودند، با به‌کارگیری و مشارکت آنان تأثیرگذاری اجتماعی بر حمل‌ونقل و رانندگی و ترافیک داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای ما در وزارت راه و شهرسازی هم راه، هم وسیله نقلیه و هم انسان مهم هستند؛ اما بیش از همه نقش انسان است که از همه موارد مهم‌تر است؛ زیرا این انسان است که طراحی می‌کند، جاده و وسیله نقلیه می‌سازد و رانندگی می‌کند. پس باید همگی به مسئولیت انسان به‌عنوان نقش فراگیر توجه داشته باشیم و در این زمینه پاسخگو بوده و در به حداقل رساندن حوادث به هیچ عنوان کوتاه نیاییم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت اجتماعی بانوبان به‌عنوان یک اصل و پویش همیشگی قلمداد می‌شود، افزود: برای اینکه این پویش تداوم داشته باشد، می‌بایست یک اقدام متحدانه و مستمر را پایه‌گذار کنیم.

اسلامی گفت: ما طی یک دوره‌ای شاهد کاهش حوادث رانندگی بودیم؛ اما متأسفانه از سال ۱۳۹۶ منحنی تصادفات برعکس شد و ما شاهد رشد تلفات جاده‌ای در کشور شدیم که خوشبختانه با تمهیداتی که اتخاذ شد و با اقدامات خوبی که سازمان راهداری و جاده‌ای و تمام کسانی که متولی این امور هستند انجام دادند، توانستیم که این منحنی را برگردانیم و به سمت کاهش هدایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ما پسندیده نیست که این اقدامات را کافی بدانیم، بلکه باید نسبت به اصلاح رفتار نیز اقدام کنیم. اکنون پویش اجتماعی بانوبان می‌خواهد این پیام را بدهد و این تقاضا را مطرح کند تا با مشارکتی که امروز پایه‌گذاری می‌شود، بتوانیم روند و رویه رفتن به سفر و رانندگی را اصلاح کنیم.

تدوین نقشه راه به‌منظور ایجاد تغییرات بنیادی در حوزه حمل‌ونقل

در این مراسم، شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بر ضرورت اقدام فرهنگی و اجتماعی اثر گذار در حوزه حمل‌نقل کشور تاکید کرد و گفت: ما برای کاهش اثرات تصادفات رانندگی به ویژه کاهش کشته‌ها نیازمند اقدامات گسترده هستیم.

وی ادامه داد: ۲۰ سال پیش تعداد ۲۸ هزار کشته و یک‌میلیون مصدوم سالانه در سوانح رانندگی داشتیم؛ اما با انجام اقداماتی از سال ۸۲ نظیر اجرای استانداردهای بین‌المللی، آموزش، ارتقای ایمنی راه، بهبود وضعیت تجهیزات، بهبود ارتقای وضعیت ناوگان، شخصی و عمومی و کنترل و نظارت توسط سیستم‌های هوشمند، آمار سوانح کاهش یافت و تلفات تصادفات به ۱۷ هزار کشته و ۶۰۰ هزار مصدوم در سال رسید.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تهیه طرح جامع نقشه راه ایمنی در کشور خبر داد و اظهار کرد: اکنون نقشه راه تهیه شده است و در حوزه نظارت و کنترل، تغییرات بنیادی در حال انجام است.

آدم نژاد گفت: درباره ایمنی راه‌ها و رفع نقاط پرحادثه و ارتقای شبکه عبور و مرور نیازمند اصلاح مختصات هندسی بودیم. برخی ویژگی‌های ناوگان باید تغییر کند و خودروسازان باید در حوزه ایمنی توجه خاص داشته باشند.

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: در همکاری مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده، دانشگاه الزهرا (س) و جمعیت طرفدار ایمنی راه‌ها، پویش اجتماعی بانوبان مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد:‌ داده‌های حمل‌ونقلی نشان می‌دهد خانم‌ها نسبت به آقایان در رانندگی انضباط بیشتری دارند و بیشتر قواعد را رعایت می‌کنند، البته در واکنش به رفتارهای رانندگی این موضوع متفاوت است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در سال جاری بانوان به‌عنوان همراهان، همسران و مادران آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی مورد توجه خاص قرار گرفتند و به همین منظور پویش اجتماعی بانوبان راه‌اندازی شد. در واقع زنان به عنوان کاربران اصلی، کاربران همراه و کاربران ناظر مورد توجه قرار گرفتند.

آدم‌نژاد با بیان اینکه ۲۵ درصد از متوفیان سوانح رانندگی را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: فعالان ایمنی راه‌ها بر این امر صحه می‌گذارند که هر وقت از بانوان در زمینه آگاهی‌بخشی کمک گرفته شده، نتایج مثبتی در پی داشته است.

وی عنوان کرد: کشوری که ۱۷ هزار کشته دارد و ۶۰۰ هزار مصدوم حاصل از سوانح رانندگی دارد، نیازمند اقدامات گسترده است که ارتقای آگاهی در این حوزه ضروری است، به همین دلیل باید در زمینه آگاهی و آموزش که منجر به افزایش مهارت می‌شود، اقدامات ویژه‌ای انجام داد

معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز با حضور در این مراسم به طور ویدئوکنفرانس، از وزیر راه و شهرسازی و مشاور وزیر در امور زنان و خانواده به دلیل حمایت‌اش از بانوان جامعه کشور قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که بانوان خانواده‌ها به پویش اجتماعی بانوبان جامعه بپیوندند و در آن مشارکت داشته باشند.

ابتکار گفت: امروزه حمل‌و‌نقل و رانندگی جزو لاینفک زندگی بسیاری از خانواده‌ها شده است، به طوری که ارتقای سطح آگاهی و شناخت موضوعات و برخی از وظایف دیگر از جمله ایمنی، ترافیک و حتی آموزش محیط زیست و آلودگی هوا بسیار مهم ارزیابی می شوند؛ زیرا بر روی کیفیت زندگی مردم اثر می‌گذارند.

وی با اشاره به نقش پویش اجتماعی بانوبان در ارتقای سلامت و کیفیت زندگی مردم، اظهار کرد: این پویش مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز از پویش حمایت می‌کند.

معاون ریاست جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این پویش در ارتقای سطح آگاهی و مهارت‌ها مسئولیت زیادی دارد، افزود: یک بخشی از این مسئولیت این است که باید سبک زندگی‌مان را اصلاح کنیم و برای تحقق آن، باید چگونگی استفاده از خودرو را به جوانان‌مان آموزش دهیم.

 وی گفت: امروز خودرو یک بخش مهمی از زندگی است و اکثر خانواده های ایرانی یک خودرو دارند، به همین دلیل آموزش صحیح فرهنگ استفاده از خودرو و حمل‌ونقل عمومی بسیار مهم است و باید در فرهنگ عمومی و همه ارکان آموزشی به آن توجه شود.

ابتکار تصریح کرد: من اعلام آمادگی می‌کنم که از طریق شبکه بزرگ مردم نهاد که حدود 2 هزار و 700 از این تشکل‌ها با ما از سراسر کشور در ارتباط هستند، بسته‌های آموزشی مرتبط با این پویش را به آن‌ها ارایه کنیم تا این تشکل‌ها نیز حساس شوند و در جریان اهداف این پویش قرار بگیرند و کمک کنند.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌هایی که از حوادث رانندگی در کشور آسیب دیدند و طی آن نان‌آور خانواده یا یکی از اعضای خود را از دست دادند، عنوان کرد: قطعا این افراد از نظر روان‌شناختی نیاز به کمک و توجه دارند.

ابتکار گفت: من در جریان بسیاری از این پویش‌ها که در کشور برای حمایت از قربانیان و خانواده‌های سوانح رانندگی برپا می‌شود، قرار دارم و از آن‌ها بازدید کردم و خیلی با ارزش هستند.

معاون ریاست جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تقاضایم این است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار مادر، هم در حوزه راه و هم در حوزه شهرسازی سیاستگذاری کند تا مشخص شود که شاخص‌ها برای خانواده‌ها چی هستند تا بتوانیم بر اساس آن سیاست‌ها در دو موضوع حمل‌و‌نقل و شهرسازی برای حمایت از خانواده‌ها شاخص‌ها را تدوین کنیم و امیدواریم که این سیاستگذاری تا پایان سال انجام شود.