به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( آذربایجانشرقی)، محمدرضا پورمحمدی در وبینار تخصصی "ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها" با اشاره به رویداد بازآفرینی دولتها و تغییرات سریعی که در حوزه علم و فناوری انجام میگیرد، اظهار کرد: در حوزههای مختلف همچون توسعه فضای شهری بهصورت انتزاعی و جزئی به مسائل نگاه میکنیم؛ در حالیکه حوزه شهرسازی و توسعه شهر به نگاهی جامع و کل نگر نیاز دارد.
وی با بیان اینکه توسعه فضاهای شهری در راستای توسعه پایدار انجام نگرفته است، گفت: اگر اکنون شهرنشینان در روزهای تعطیل، تمایل به خروج از شهر دارند، به این دلیل است که توسعه شهری در زندگی انسان، ارتباط با طبیعت را از بین برده است.
پورمحمدی با تاکید بر اصل اجتنابناپذیر بودن صیانت از محیطزیست، افزود: باید حفظ باغات و فضای سبز در توسعه شهری در نظر گرفته شود اما با وجود اینکه شهرهایی چون تبریز، مرند و مراغه در گذشته باغشهر، محسوب میشدند اما اکنون به سمت نابودی حرکت میکنند؛ در چند دهه گذشته، تنها در شهر تبریز ۷۰۰ باغ شناسنامهدار وجود داشت اما اکنون اثری از این باغها دیده نمیشود.
وی ادامه داد: البته یکسری اقداماتی جهت توسعه فضای سبز شهر تبریز در کوه "عینالی" انجام میگیرد؛ ولی چرا باید باغهای شهر را از بین ببریم و در کوه اقدام به ایجاد باغ کنیم.
استاندار آذربایجانشرقی با تاکید بر داشتن نگاهی جامع به مسائل شهرسازی، افزود: داشتن یک نگاه سیستم تئوریک و کلی به حوزه شهری، مطلوب خواهد بود؛ چرا که شهر بهعنوان یک سیستم پیچیده، دارای زیر سیستمهای مختلفی در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... است که باید تمامی این بخشها شناسایی و روابط و هماهنگی این زیرسیستمها بررسی شود.
وی ادامه داد: نگاه شهرسازی این است که به جای انتزاعی و جزئی، مسائل را به صورت کلان بررسی کنیم و جامعهنگر باشیم.
پورمحمدی با بیان اینکه طرحهایی که با عنوان طرحهای جامع مطرح میشوند، فقط در حوزه کالبد شهر کارایی دارد، گفت: طرحهای جامع مناسب کشورهای جهان سومی نیست، زیرا این طرحها در جامعهای اجرایی میشود که تحولات قابل پیش بینی باشد، در حالی که برای کشورهای جهان سومی همچون ایران، که تحولات قابل پیشبینی نیست، کارایی ندارد.
در ادامه این وبینار تخصصی، ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی نیز به بیان طرحهای این اداره کل در راستای توسعه شهری و شهرسازی همچون توسعه و بازآفرینی شهری، توسعه منطقه غرب تبریز، طرحهای سازماندهی، موضوعات مربوط به کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی پرداخت.
به گفته وی، در شهر تبریز مکان مناسب و ظرفیتی برای توسعه کاربریهای فراشهری وجود نداشت؛ اما تصمیمات مهمی برای این نوع از توسعه شهری، گرفته شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.
همچنین وی با اشاره به مشکلات اطلاعاتی و عدم انسجام و تکمیل اطلاعات در حوزه توسعه شهری، حوزه حمل و نقل درون شهری را بزرگترین معضل این ادارهکل دانست.