شناسهٔ خبر: 87007 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن،بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت اعلام کرد:

راه آهن خواف - هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب/بهره‌گیری از ریل ملی از سال ۹۷ به بعد در همه پروژه‌ها

نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیر عامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معاون ساخت و توسعه راه آهن،بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت گفت: در پروژه‌های ریلی از سال ۹۷ به این سو از ریل ملی برای ریل‌گذاری پروژه‌ها استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی  معاون ساخت و توسعه راه آهن،بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت امروز در نشست خبری مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت را ه و شهرسازی در بخش توسعه ریلی کشور اتصال راه‌آهن و شبکه ریلی به کشورهای همسایه است، اظهار داشت:‌در حال حاضر یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است، راه‌آهن خواف ـ هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب ۴ قطعه اجرا می‌شود که حلقه مفقوده این کریدور بود. ۳ قطعه آن توسط کشور ایران و وزارت راه و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: دو قطعه اول به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل شد و قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.

وی درباره تأمین ریل این خط آهن گفت: بخشی از ریل این مسیر ریلی چون از قبل وارد کشور شده بود، وارداتی است، اما از سال ۹۷ که ذوب‌آهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریل‌گذاری‌ها از ریل ایرانی استفاده می‌کنیم. مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد، حتی در ایستگاه‌ روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم. در ۶ پروژه ریلی تأمین ریل به صورت متمرکز توسط کارفرما (دولت) انجام شده است و در سال برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار هدف‌گذاری شد.

وی افزود: راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است. در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است. بنابراین با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل می‌کند.

خطیبی در پاسخ به این سوال که قطعه ۳ این خط آهن از چه اعتباری ساخته شده است، گفت: قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان اجرا شد که ارزش امروز آن حداقل ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در پاسخ به این سوال که قیمت ریل ملی نسبت به قیمت‌های بین المللی ریل چگونه است، گفت: اگر نرخ ارز فعلی در بازار آزاد در نظر بگیریم، ریل ملی ارزان‌تر از ریل بین المللی است.