شناسهٔ خبر: 87017 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد

بهره‌برداری از خط کشتیرانی رو- رو در بندر کاسپین و بندر امیرآباد در دولت تدبیر و امید/سهم ایران در اقتصاد بین الملل با ایجاد مزیت رقابتی افزایش می‌یابد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از خط کشتیرانی رو-رو در بنادر کاسپین و امیرآباد در دولت تدبیر و امید خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ۲۷ آبان در منطقه ازاد انزلی و در بندر انزلی برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان همایش، گفت: امیدوارم در این نشست صمیمانه، کارهای عملیاتی و شتاب دهی به توسعه این منطقه و بهبود سیاست اقتصادی کشور و سایر  اقتصادها در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بینجامد. 

وزیر راه و شهرسازی خطاب به شرکت کنندگان داخلی و بین المللی حاضر در این نشست، اعلام کرد: همگی مستحضرید که جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اوراسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه‌های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته و پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی‌نظیری را برای کشور به وجود آورده است. 

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: آسیای مرکزی و قفقاز، و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران، فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیای سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپلتیکی برخوردار هستند. 

اسلامی یادآور شد: عضویت در اتحادیه‌ای با موقعیت ژئواستراتژیک بسیار مهم بازار مصرف ۱۸۰ میلیون نفری و مساحت ۲۰میلیون کیلومتر مربعی و منابع طبیعی علاوه بر داشتن مزایایی نظیر استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، کاهش استفاده از دلار، افزایش سهم عرضه ملی در پرداخت‌های تجاری، تنوع‌بخشی به صادرات کشورمان در استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه به عنوان درگاهی برای تامین نیازهای اساسی در شرایط تحریم‌های ظالمانه، امکان سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مختلف تولیدی و ایجاد بازاری مشترک را فراهم می‌آورد. این عضویت، علاوه بر سلامت اقتصادی و دستاوردهای سیاسی، تضمینی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه قلمداد می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بر رفع نواقص موجود در راه همکاری های مشترک تاکید کرد و توضیح داد: در صورت عدم رفع نواقصی همچون فقدان ساختار واحد در حوزه مدیریت تجارت خارجی در کشورمان، و تولیدات با کیفیت و رقابتی، سیستم توزیع بازار نامناسب و عدم حفظ و استقرار بازار به شکل حرفه‌ای و یا فقدان شرکت‌های بزرگ، شاهد عدم تعادل در صادرات و واردات همسان در منطقه خواهیم بود. بنابراین، ضرورت دارد با استفاده از فرصت موافقت‌نامه تجارت آزاد، برنامه‌های مطلوبی پایه‌ریزی شود و در راستای ایجاد قدرت تجارت و قدرت لجستیک، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را به انجام برسند. 

اسلامی گفت: داشتن قدرت تجارت، نیازمند برندسازی است تا بتوانیم با دستیابی به برندهای معتبر، و تولید باکیفیت و عرضه مستمر با اعتمادسازی در بازارهای هدف و اعتمادسازی در جامعه مصرف و جامعه تولیدکننده به بازار پایدار دست پیدا کنیم. همچنین بتوانیم با برخوداری از فرصت لجستیک، از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به شکل هدفمند در بخش تدارکات صادراتی و هم در بخش ترانزیت بهره مند شویم که این مهم در دستور کار قرار دارد. 
عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با ایجاد برندهای تجاری معتبر ، سهم خود را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت‌های منطقه آزاد پیوسته افزایش دهد. 

اسلامی در عین حال اعلام کرد: در منطقه حاشیه دریای خزر، منطقه انزلی مزیت هایی همچون قرار گرفتن در دریای خزر و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، تعاملات فی مابین دریای خزر و از همه مهمتر به عضویت درآمدن جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای اوراسیا، همچنین تعاملات چهارجانبه و پنج جانبه راه آهن های منطقه با یکدیگر و ایجاد تعاملات بندری را دارد.  این فرصت‌ها موجب می‌شود تا بتوانیم حجم ترانزیت را در منطقه خزر که کشورهای آسیای میانه، حاشیه دریای خزر و ترکیه و اروپا را در یک سمت و در سمت دیگر تا اقیانوس هند را شامل می‌شود، توسعه داده و می تواند ظرفیت ترانزیتی کشور را که سالانه ۱۰ میلیون تن ترانزیت بوده به سرعت به ۵۰ میلیون تن ترانزیت افزایش دهد. این برای ما در وزارت راه و شهرسازی الزاماتی داشته که آن را دنبال کردیم.

 وی در بیان راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای دستیابی به افزایش ظرفیت ها در منطقه انزلی و مناطق شمالی کشور، گفت: زیرساخت ها در مناطق شمالی کشور و در منطقه انزلی به ویژه در بخش ریلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم بوده است توسعه یافته است. در همین خصوص، ظرفیت ریلی کریدور شرقی- غربی و شمالی- جنوبی افزایش یافت و اتصال کریدور شمال- جنوب با ایجاد زیرساخت ها و تلاش برای ایجاد شبکه ریلی در چابهار، پیشرد اتصال قزوین- رشت به آستارا و همچنین انزلی جزو برنامه‌های اولویت دار ما قرار دارد که در زمانبندی خود افتتاح می شوند.

 اسلامی از دیگر برنامه های وزارت راه و شهرسازی را اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان برشمرد و اعلام کرد: بخشی از راه آهن خواف- هرات در هفته های اولیه ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان به بهره‌داری می رسد. بهره برداری از این خط ریلی، کمک می کند تا ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقلی ما بتواند افزایش پیدا کند و باعث می‌شود قدرت بارگیری بنادر که در حال حاضر به میزان ۲۴۰ میلیون تن کالا و خدمات در سال است، به ۳۰۰ میلیون تن در سال ارتقا یابد. 

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاران دعوت کرد تا فرصت سرمایه گذاری در بنادر جنوبی ایران را نیز مغتنم شمرده و از آن بهره مند شوند. وی گفت: فرصت سرمایه گذاری در بنادر جنوبی ایران نیز فرصت مغتنمی است که ظرفیت تبادلات تجاری و ترانزیتی را افزایش خواهد داد و به توسعه منطقه می انجامد.  

اسلامی از ایجاد خط کشتیرانی رو- رو برای تثبیت سرمایه گذاری تجار بین المللی و امکان جابه جایی بار از مرز ایران به سایر بنادر و منطقه قفقاز خبر داد و گفت: ایجاد خط کشتیرانی رو- رو در بندر کاسپین و بندر امیرآباد از همین ماه آغاز می شود ودر دولت تدبیر و امید به بهره برداری خواهد رسید که نشان از به ثمر نشستن حمل و نقل ترکیبی است. 

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به جمیع تلاش‌هایی که در ایجاد زیرساخت‌ها در بخش تعاملات با مبادله تفاهم‌نامه‌ها بین کشورهای عضو اوراسیا در بخش حمل و نقل ایجاد شده است. با عضویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه‌های راه آهن،  همچنین تنظیمات مشترک برای حذف رواید و ایجاد تعرفه‌ها و رویه‌های مشترک این امیدواری وجود دارد که جابه جایی کالا و خدمات در منطقه با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. همچنین از طریق ایجاد مزیت رقابتی، سهم ایران در اقتصاد بین المللی افزایش دهیم.