شناسهٔ خبر: 87019 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد

تشکیل ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان/ ضرورت صنعت سازی در ساخت و ساز/ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان های سبز تشکیل می شود

احمد خرم رييس سازمان نظام مهندسى ساختمان كشور از تشكيل ستاد اجراى مبحث ٢٢ ساختمان خبر داد و گفت: ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان های سبز تشکیل می شود.

به گزارش خبرنکار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری با موضوع مراقبت و نگهداری ساختمان ها با حضور احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، مهرداد تقی زاده رییس ستاد اجرایی کردن مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان در سالن آمفی تئاتر روزنامه ایران، برگزار شد.

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه دنیا در حال حاضر در نسل ششم ساخت است و ایران در نسل سوم ساخت و ساز به سر می برد، بر ضرورت صنعتی سازی تاکید کرد و گفت: ستاد اجرایی کردن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تشکیل شده است و دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اجرای این مهم پشتیبان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و همچنین ستاد اجرایی این مبحث است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون در دولت عزم جدی برای صنعتی سازی وجود دارد از تشکیل ستاد صنعتی سازی در ساخت و ساز خبر داد.

خرم ادامه داد: در دنیا ۴۰ درصد ساختمان ها به روش صنعتی احداث می شود، در حالیکه در ایران روش احداث ساختمان ها به روش صنعتی تنها ۵ درصد است. به همین دلیل ضرورت دارد تا صنعتی سازی در اولویت قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در کشور حدود ۲۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که ۱۰ درصد آنها آپارتمان است، بر مقاوم سازی ساختمان های موجود تاکید کرد.

خرم گفت: آپارتمان های موجود با روش های مقاوم سازی قابلیت اصلاح دارند.

وی افزود: طی دو برنامه با نقشه راهی که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه و تدوین شده است و با حمایت وزارت راه و شهرسازی، ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان های سبز راه اندازی می شود.
خرم تاکید کرد: مقاوم سازی و نگهداری هر ۵۰ ساختمان نیاز به ۲۰۰ مهندس دارد که اشتغال مستقیم خواهند داشت و در عین حال هر اشتغال فنی و مهندسی، دو برابر اشتغال جانبی ایجاد می کند.

خرم در بخشی دیگر از صحبت های خود، گفت: نظام جدید تعمیر و نگهداری ساختمان ها از سال آینده  به اجرا گذاشته می شود.

بازرسی دوره ای از تأسیسات فنی ساختمان ها و تلاش برای بالابردن عمر ساختمان از اهداف اجرای این مبحث است. 

خرم گفت: از ۵ ماه پیش ستاد اجرایی این بخش از مقررات ملی ساختمان در سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و ۵۲ برنامه پیش نیاز برای اجرای این مقررات در سطح ملی طراحی کرده که تاکنون ۱۱ برنامه از میان آنها اجرا شده و ۱۰ برنامه دیگر در دست اجراست.

 به گفته خرم سوانحی نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو و بیمارستان سینای اطهر در اثر نادیده گرفتن ضوابط فنی و مهندسی و اصول تعمیر و نگهداری ساختمان رخ داد و برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث باید حداقل ۴۰ درصد از ساختمان های جدید به روش صنعتی ساخته شوند ولی متأسفانه سهم صنعتی سازی در ساختمان های ایران زیر ۵ درصد است.

خرم به استناد گزارش های شورای اسلامی شهر تهران گفت: هم اینک هزاران ساختمان قدیمی بلندمرتبه در پایتخت در معرض بروز سوانح مرگبار هستند که اگر فکری برای بازرسی دوره ای و نگهداری تأسیسات آنها نکنیم، با فجایع بزرگی روبرو خواهیم شد.

در سایر کلانشهرها و مناطق مسکونی کشور نیز وضعیت ساخت و ساز ساختمان های جدید به دلیل بی توجهی به مقررات ملی ساختمان نگران کننده تر است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: برای رفع این معضل با همکاری وزارت راه و شهرسازی بزودی  ستاد صنعتی‌سازی، هوشمندسازی و ساخت ساختمان سبز راه‌اندازی می‌شود.

خرم ادامه داد: از سوی دیگر هم اینک ٥٥٠ هزار عضو رسمی در نظام مهندسی ساختمان داریم که بیش از ٦٠ درصد از آنها یا در شغل خود کار نمی‌کنند و یا اساساً بیکار هستند و حتی بسیاری ار فارغ التحصیلان ارشد در رشته های مهندسی به دلیل بیکاری در به عنوان راننده تاکسی های  اینترنتی مشغول امرار معاش هستند.

خرم گفت: چنانچه در حوزه تعمیر و نگهداری ساختمان ها بستر سازی لازم صورت گیرد، پتانسیل بالایی برای جذب و اشتغال صدها هزار مهندس بیکار در کشور وجود دارد. 

به گفته وی با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب و اهداف فراوان برای توسعه صنعتی، اکنون در صنعتی سازی، هوشمندسازی و بهره برداری از ساختمان سبز بسیار عقب هستیم، به گونه ای که در نسل سوم ساخت و ساز در جهان قرار داریم ولی بسیاری از کشورهای دیگر به نسل ششم ساخت و ساز رسیده اند.

وی گفت: این عقب ماندگی حل نمی‌شود مگر اینکه متولی مسکن در ایران  یعنی وزارت راه و شهرسازی با متصدی ساختمان (سازمان نظام مهندسی کل کشور) همراه و هم عرض شوند.

وی با اظهار تأسف از وجود نگرش های بدبینانه نسبت به فعالیت بخش خصوصی در حوزه های ساخت و ساز گفت: بالغ بر یک قرن از شروع برنامه های مهندسی ساختمان و شهرسازی در ایران می گذرد و دهها دستگاه اجرایی نظیر دولت، شهرداری ها، بنیاد و نهادهای مختلف در این بخش مسئولیت دارند، اما هنوز مرجع نظارت، بازرسی و کنترل آنها مشخص نیست و همچنان از فقدان برنامه جامع صنعت ساختمان در کشور رنج می بریم.

خرم افزود: همین کم توجهی به مطالعه در صنعت ساختمان و ورود افراد غیرحرفه ای و کم تجربه به این حوزه باعث شده تا عمر مفید ابنیه در ایران به شدت کاهش یابد  و هر از گاهی شاهد بروز سوانح مرگبار در ساختمان های ایران باشیم.