شناسهٔ خبر: 87021 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس ستاد اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح کرد؛

اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان از خرداد ۱۴۰۱/ساختمان‌ها و ابنیه مهم در اولویت اجرای این ماده قانونی هستند

مهرداد تقی زاده رییس ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان از اجرایی شدن این مبحث از خرداد ۱۴۰۱ در ساختمان و ابنیه مهم خبر داد .

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده رییس ستاد اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در سازمان نظام مهندسی کشور نیز در نشست خبری که امروز ۲۸ آبان در روزنامه ایران با حضور احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تشکیل شد با اعلام آغاز فعالیت این ستاد برای تعیین ضوابط اجرایی تعمیر و نگهداری ساختمان ها به خبرنگاران گفت: در برنامه است تا زمینه تأسیس شرکت های نگهداشت ساختمان ها در محلات شهری فراهم شود.

به گفته وی، شرکت‌های نگهداشت ساختمان‌ها موظف خواهند بود در دوره های معین از تمامی اجزای فنی و الکتریکی ابنیه تحت مسئولیت خود بازدید کنند و نتیجه بازرسی‌ها را در یک سامانه ویژه که قابل دسترس شهرداری‌ها، ایستگاه‌های آتش نشانی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های متولی است، بارگذاری کنند.

تقی‌زاده ادامه داد: دستگاه‌های متولی با دریافت اطلاعات بازرسی دوره‌ای از ساختمان‌ها می‌توانند، در صدور پروانه‌های نظارتی دقت بیشتری کرده و مالکان را به سمت تعمیر به موقع خرابی‌های ساختمان تشویق کنند.

وی اجرایی شدن مفاد برنامه‌های تدوینی ستاد اجرای مبحث ۲۲ را برای پیاده سازی مباحث نیازمند چهار سال زمان برشمرد و گفت: اجرای مبحث ۲۲  مقررات ملی و کنترل ساختمان از خرداد ۱۴۰۱ در ساختمان های اولویت یک (ابنیه قدیمی و بلند مرتبه تجاری و اداری کلانشهرها) آغاز می‌شود.

تقی زاده افزود: اطلاعات در این سامانه بر اساس داده های موجود در شناسنامه ساختمان و هرگونه تغییرات فنی اعمال شده در ابنیه در سنوات بهره برداری، بارگذاری و پایش خواهند شد.

به گفته وی، گزارش تعمیرات ضروری برای نگهداری ابنیه به مدیران ساختمان‌ها ارایه می‌شود تا آنها مجاب به سرمایه گذاری در نگهداشت ساختمان های خود شوند. حتی دفاتر مشاور املاک و مراکز نقل و انتقال مسکن نیز می توانند به بخشی از اطلاعات موجود در این سامانه دسترسی داشته باشند تا هنگام معاملات ملکی، داده های لازم را در اختیار خریداران قرار دهند.