شناسهٔ خبر: 87024 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ظرفیت‌های بنادر بازرگانی ایران؛ فرصت مناسب تبادلات تجاری با کشور های آسیای میانه/ رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از فرصت های مهم تبادلات بازرگانی با کشورهای آسیای میانه، ظرفیت بنادر تجاری در نوار شمالی ایران است، گفت: این سازمان تمرکز ویژه ای در راستای توسعه زیرساخت ها، روبناها و تجهیزات بندر انزلی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در حاشیه همایش اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه امروز ۱۱ پروژه توسعه ای در بندر انزلی به بهره برداری می رسد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود، تصریح کرد: از این پروژه ها، ۴ پروژه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده که بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال و مابقی به میزان ۹۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: توانسته ایم شرایط خوب و ایده الی را از حیث زیرساخت ها، روبناها و تجهیزات بندری در نوار ساحلی کشور ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت سالانه ۲۴۶ میلیون تنی بنادر تجاری کشور، اظهار داشت: از طریق بنادر بازرگانی در شمال و جنوب ایران می توانیم در آینده نزدیک شاهد توسعه مبادلات کالا و ترانزیت با کشور های آسیای میانه باشیم.

راستاد با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی، تصریح کرد: این تحریم ها کاملا مغایر با کنوانسیوان های بین المللی سازمان جهانی دریانوردی( آیمو) است و ایران همواره اعتراض خود را در مجامع بین المللی اعلام کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت تجاری ایران و اینکه ناوگان دریایی کشور در زمره ۲۰ ناوگان برتر دنیا قلمداد می شود، عنوان کرد: با توجه به توانمندی و قابلیت بنادر تجاری از نظر پذیرش انواع کالاها و کشتی ها، توانسته ایم شرایط محدود کننده را تعدیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور به رغم اعمال شدیدترین تحریم ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون با اجرای ۷۰۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری، خوشبختانه صادرات، واردات و ترانزیت از بنادر تداوم داشته است.