شناسهٔ خبر: 87037 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کاهش تصادفات در گرو توسعه جاده‌ها و فرهنگ‌سازی است

س و ب - دیدار با امام جمعه (2).jpeg نماینده ولی فقیه در سیستان‌و بلوچستان گفت: برای کاهش میزان تصادفات در استان نیازمند توسعه جاده‌ها همزمان با فرهنگ سازی در جامعه هستیم.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان) آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و معاونان، ضمن گرامیداشت هفته ایمنی حمل و نقل بیان کرد:‌ برای کاهش میزان تصادفات در استان نیازمند توسعه جاده‌ای همزمان با فرهنگ سازی در جامعه هستیم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان، برخی آمارها از میزان تصادفات و تلفات در جاده‌های استان را تکان‌دهنده عنوان کرد و افزود: بیان این آمارها برای مردم از طریق صداوسیما و ساخت کلیپ‌های مناسب و انتشار در بستر فضای مجازی می‌تواند تا حدودی اثرگذار باشد.

امام جمعه زاهدان با تاکید بر این که فرهنگ‌سازی محدود به هفته ایمنی حمل و نقل نباشد، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن می‌تواند توسط ائمه جمعه، علما و روحانیون صورت گیرد و بخش دیگر آن ورود پلیس و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی است.

آیت‌الله محامی خاطر نشان کرد: طبق گزارشات ارائه شده از سوی دستگاه‌های متولی، علت اصلی تصادفات تخلف رانندگان است اما اگر جاده‌های استان توسعه یابد و بزرگراه های بیشتری در سطح استان ساخته شود با وجود همین تخلفات باز هم از میزان تلفات کم خواهد شد.

وی توسعه جاده‌های استان در مسیر ترانزیت را نیز مهم و اثرگذار عنوان کرد و گفت: جاده‌های ما تناسب و گنجایش زیادی برای‌ حمل و نقل و ترانزیت ندارد که باید با سرمایه‌گذاری در این بخش به دنبال افزایش بزرگراه‌ها در سطح استان باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به سرقت های اتفاق افتاده در خصوص تجهیزات و علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌های استان عنوان کرد: نیاز است تا خطر اینگونه اتفاقات برای مردم در مناطقی که اینگونه سرقت ها اتفاق می افتد تبیین شود و البته‌ ضرورت دارد تا کار امنیتی و اطلاعاتی هم انجام شود تا چنین عواملی جان مردم را تهدید نکند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار به بیان گزارشی از آخرین وضعیت جاده های استان و خصوصا معضلات این حوزه پرداخت و‌ گفت: سرعت و سبقت غیر مجاز دو عامل اصلی تصادفات در این استان به شمار می رودند و طبق آمارها ۳۰ درصد ترددها در استان با سرعت غیر مجاز صورت می گیرد.

ایوب کرد افزود: سرقت علائم راهنمایی و رانندگی از دیگر معضلات پیش روست به طوری که در سال جاری هزینه سنگینی را به این اداره کل تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: از کل ۲۲۱ هزار کیلومتر راه های کشور تنها ۱۸ درصد بزرگراه است و سهم ما در سیستان‌وبلوچستان از این میزان بسیار ناچیز است اما این به معنای غیر استاندارد بودن جاده های اصلی استان نیست.