شناسهٔ خبر: 87202 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دبیرکمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا:

نبود محدودیت برای حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی در دوران کرونا/ تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی در شب‌ها مشمول ممنوعیت تردد نمی‌شوند

تاکسی دبیرکمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا و نحوه اجرای طرح جامع اعمال محدودیت‌های هوشمند را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سایت اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با برنامه «جمعه با سیاست» رادیو تهران و در پاسخ به این سوال که تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا با چه پیشفرض هایی اتخاذ شده است، گفت: طی ۹ ماه گذشته با بیماری ای که سابقه تاریخی در بحث همه گیری در دوره های زمانی مختلف در کشورهای مختلف از جمله ایران داشته، سپری کردیم اما این بیماری یک سری از ویژگی هایی را متناسب با شرایط روز با خودش داشته که نیازمند تدابیر خاصی بود.

وی افزود: در ۹ ماهه گذشته شرایط اینگونه بود که به دلیل مباحث اقتضایی که بیماری ایجاد می کرد، می بایست نسبت به اتخاذ تصمیمات مقطعی و اقتضایی اقدام می کردیم اما وقتی که بیماری همه گیر تبدیل به بیماری مزمن شد، این سیاست و رویکرد تغییر کرد تا با یک برنامه بلند مدت و با مداخلات حداکثری و اعمال محدودیتها و ممنوعیتها بتوانیم روند شیوع و ابتلا و مباحث ناشی از این بیماری را مدیریت کنیم. به همین دلیل وزارت بهداشت راهبرد هفتگانه ای را تدوین و در ستاد ملی مصوب کرد که این هفت راهبرد در کنار هم بتواند به قطع زنجیره کرونا، کاهش ابتلا، کاهش سرایت، کاهش بستری و کاهش فوتی های ناشی از بیماری کمک کند. 

قاسمی ادامه داد: این ۷ محور شامل کنترل و نظارت بر اجرای پروتکلهای ابلاغی، تست هدفمند و بیشمار شناسایی بیماران، بیماریابی و قرنطینه و ایزولاسیون، اطلاع رسانی، حمایت از گروههای آسیب پذیر، انجام محدودیتهای هوشمند و در نهایت افزایش خدمات درمان سرپایی بود که درکنارهم اجرایی می شود. همچنین محور ششم یعنی انجام محدودیتهای هوشمند از اول آذر اجرایی می شود و در کنار هم قرار است به مدیریت بیماری کمک کند. 

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیتها متناسب با روند شیوع بیماری کووید ۱۹ در شهرها طراحی شده است، تصریح کرد: در این طرح شهرها را به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم کردیم که علت این تقسیم بندی هم میزان بستری بیماران با pcr مثبت یا علائم بیماری در بیمارستانها است. اگر در شهری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز ۴ نفر بستری شوند، وضعیت شهر، زرد؛ اگر در روز ۶ نفر بستری شوند، نارنجی و اگر روزانه ۱۰ نفر در روز بستری شود، وضعیت شهر قرمز است و متناسب با این وضعیت سه گانه یک سری از حوزه ها مشخص شده است که مشمول محدودیتها و الزامات می شوند. 

دبیرکمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا درهمین راستا اضافه کرد: این حوزه های پنجگانه شامل حوزه فعالیت اداری و کارکنان دستگاههای مختلف، حوزه تجاری، بازرگانی وخدماتی، حوزه آموزشی، حوزه فرهنگی و اجتماعی و حوزه ترددها است.

قاسمی درخصوص محدودیتهای تردد گفت: ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی ممنوع است و اگر کسی توجه نکند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شود. این جریمه هر ۲۴ ساعت یک بار اعمال می شود یعنی اگر دوربینها یا پلیس راهور پلاکی را ثبت و جریمه کنند، هر ۲۴ ساعت این جریمه تکرار می شود. همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی شهرهای نارنجی به سایر شهرها ممنوع است. در شهرهای قرمز هم همین ممنوعیتها اعمال می شود اما هزینه جریمه شهرهای قرمز یک میلیون تومان است.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی تصریح کرد: استانهای تهران و البرز به دلیل پیوستگی بین شهرها و وجود بیش از یک میلیون نیروی کار که از البرز به تهران و بالعکس در تردد هستند، محدودیتها برای این دو به صورت پیوسته درنظرگرفته شده است و درصورتی که فردی از البرز به تهران یا از تهران به البرز برود، مشکلی ایجاد نمی شود اما درصورتی که بخواهد از حوزه استحفاظی البرز خارج و به سمت قزوین برود، جریمه ها اعمال می شود.

قاسمی درخصوص محدودیت تردد ساعت ۲۱تا ۴ صبح گفت: این محدودیت تردد صرفا در شهرهای قرمز اعمال می شود و شهرهای زرد و نارنجی شامل این محدودیتها نمی شوند.

وی افزود: در این بین مشاغلی داریم که باید در آن ساعات فعالیت کنند و یا کارمندان و کارکنان برخی مشاغل باید در این ساعات برای حضور در مشاغل خود، تردد کنند، که دستگاههای متولی این بخش ها باید مراتب را به ستادهای استانی و فرمانداری معرفی کنند و از این طریق لیستهایی که احصا شده، به پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه می شود تا درخصوص عدم اعمال جریمه های دوربینی اقدام کنند.

وی درخصوص حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل عمومی درون شهری در هیچ شرایطی محدود نشده است. در لیست منتشر شده برای حمل و نقل درون شهری، ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی بین شهری، هیچ محدودیتی اعمال نشده است. تاکسی ها و تاکسی های اینترنتی که شب ها فعالیت می کنند، نیز مشمول ممنوعیت تردد شبانه نمی شوند.