شناسهٔ خبر: 87282 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بازتاب روند پیشرفت پروژه‌های راه و شهرسازی آذربایجان غربی

برنامه رئیس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در برنامه تلویزیونی «در مسیر توسعه» شبکه استانی درخصوص روند پیشرفت اجرایی پروژه‌های راه و شهرسازی استان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ کیلومتر از طرح های ساخت و توسعه جاده های استان آماده افتتاح و عملیات اجرایی ۲ هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی در شهرهای ارومیه، مهاباد و خوی آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سیدمحسن حمزه‌لو با بیان اینکه در یکسال گذشته ۴۸ کیلومتراز کریدور بزرگراهی کشور به بهره برداری رسیده، افزود: برنامه ریزی ۷۴ کیلومتر از کریدور شده  تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی به نقش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه های مرزی به عنوان یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش های اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: وجود یک‌هزار مرز مشترک و همجواری آذربایجان غربی با سه کشور؛ این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می شود.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان افزود: در این بین،کریدور بزرگراهی غرب کشور با هدف توسعه شبکه بزرگراهی و‌ ارتقای کیفیت مسیر دسترسی پایانه مرزی بازرگان به بندر امام خمینی(ره)  اجرا می شود.

حمزه‌لو یادآور شد: در بحث ساخت و توسعه بزرگراه،راههای اصلی و فرعی باید گفت که در یکسال گذشته ۱۷۵ کیلومتر در این حوزه به بهره برداری رسیده و تعریض و بهسازی محورهای منتهی به پایانه های مرزی از جمله بزرگراه ارومیه- سرو در اولویت قرار دارد. 

وی با اعلام این‌که پیش‌بینی شده در  حوزه بزرگراه و راه اصلی تا پایان خرداد ۱۴۰۰،  ۶۲ کیلومتر افتتاح شود، تصریح کرد: تعریض و بهسازی محور میاندوآب-سرچم از دیگر برنامه های اصلی حوزه مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

 

۴ هزار و ۱۸۷ متقاضی آورده اولیه را پرداخت کرده‌اند

حمزه‌لو در خصوص روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن تصریح کرد: سهم آذربایجان غربی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن نزدیک به ۲۱ هزار واحد تعیین شده که بعد از پالایش ثبت‌نام کنندگان،  ۲۷هزار و ۹۱۲ متقاضی واجد شرایط شناخته شده‌اند و تا به امروز از این تعداد ۴ هزار و ۱۸۷ متقاضی آورده اولیه را واریز کرده‌اند.

 این مقام مسئول بیان کرد: کارگزاری اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بر عهده بنیاد مسکن و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) واگذار شده است.

در روزهای گذشته تفاهم نامه ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در شهرهای ارومیه، مهاباد و ارومیه بین اداره کل راه و شهرسازی استان و ستاد اجرایی منعقد شد. به زودی فراخوان ثبت نام برای متقاضایان جدید این طرح اعلام خواهد شد. بنابراین متقاضیانی که مراحل تکمیل ثبت نام را پشت سر گذاشته اند تا پایان آذرماه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت آورده اولیه به میزان ۴۰ میلیون تومان اقدام کنند در غیر این صورت از لیست خارج می شوند.

رئیس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از اجرای ۲۶ پروژه بازآفرینی شهری در شهرهای استان خبر داد و گفت: پروژه‌های بازآفرینی شهری با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال جهت احیای بافت‌های فرسوده، ناکارآمد شهری و سکونتگاه های غیررسمی استان در قالب آسفالت معابر محلات هدف با استفاده از ۵ هزار تن قیر، احداث فضای سبز، مراکز خدماتی و آموزشی اجرا می‌شود. 

با توجه به سفر اخیر معاوناون محترم وزیر راه و شهرسازی به استان نزدیک به ۲۵۰ میلیاردریال برای پروژه‌های بازآفرینی شهرهای ارومیه، پیرانشهر و سردشت تخصیص یافته است.

حمزه لو در خصوص آخرین وضعیت طرح مسکن مهر استان اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح مسکن مهر احداث ۵۲ هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان غربی آغاز شد که در حال حاضر ۹۰۰ واحد باقی‌مانده و تلاش می‌شود با تکمیل این واحدها به زودی جشن اختتام مسکن مهر استان برگزار شود.

وی ادامه داد: از مهر سال گذشته ۴ هزار و ۶۳۷ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است. در این مدت محوطه سازی و آسفالت معابر مسکن مهر با استفاده از ۵ هزار تن قیر به شکل گسترده عملیاتی شد و مقدمات افزایش خدمات روبنایی شامل مدرسه، مراکز خدماتی، آموزشی و مساجد فراهم شده است. 

براساس دستورالعمل ابلاغ‌شده، پروژه‌های دارای پرونده حقوقی و زیر ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی و فاقد متقاضی و تسهیلات از چرخه مسکن مهر استان حذف شده است. عدم تکمیل آورده اعضا، اختلاف مالی با پیمانکاران و طولانی بودن فرایند تمدید مدت فعالیت شرکت‌های تعاونی را می‌توان از دلایل زمان‌بر شدن طرح مسکن مهر در استان برشمرد.