شناسهٔ خبر: 87290 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی کشوراعلام كرد:

پيش بينی فصلی بارش و دمای هوای كشور

زرين رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور جدیدترین پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای كشور در ماه آذر ۱۳۹۹ را اعلام کرد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی) ، آذر زرین با تشريح جدیدترین پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای كشور در ماه آذر ۱۳۹۹ اظهار داشت: آخرین به‌روزرسانی دورپیوندهای اثرگذار بر روی ایران نشان می‌دهد که از نیمه زمستان دورپیوند انسو (ENSO) از فاز لانینای ضعیف به فاز خنثی تغییر حالت می‌دهد و همچنین دورپیوند دوقطبی اقیانوس هند (IOD) در وضعیت گذر از فاز خنثی به فاز مثبت ضعیف خواهد بود که می‌تواند به شارش رطوبت از پهنه‌های آبی جنوب به کشورمان کمک کند.

وي افزود: میانگین پیش‌بینی فصلی دمای کشور نشان می‌دهد که دمای هوا در ماه آذر در نیمه شرقی کشور در محدوده نرمال تا یک درجه کمتر و در نیمه غربی کشور حدود یک درجه بیشتر از نرمال است. میانگین دما در فصل زمستان در بخش‌های شرقی و مرکزی کشور در محدوده نرمال تا یک درجه کمتر از آن و در مناطق غربی بین نرمال تا یک درجه بیشتر از آن خواهد بود. از اين رو انتظار می‌رود کاهش دمای زمستان عمدتاً محدود به دو ماه دی و بهمن باشد.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اضافه كرد: مدل‌ها نشان می‌دهند که میانگین بارش در کشور از حدود نیمه آذر تا اواخر دی به‌ویژه در مناطق جنوبی و شرقی در محدوده کمتر از نرمال خواهد بود. با توجه به خروجی مدل‌های پیش‌بینی در مجموع انتظار می‌رود میانگین بارش کل کشور در ماه‌های بهمن و اسفند در محدوده نرمال باشد و با توجه به کاهش نسبی دما، انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از بارش‌ها به شکل برف باشد.

زرین يادآور شد: پژوهشکده اقلیم شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مسئولیت صدور پیش‌بینی فصلی کشور را عهده‌دار بوده و پیش‌بینی ماهانه آن در اولین روز هر ماه برای ۶ ماه آینده و سه‌شنبه هر هفته برای شش هفته آینده و با استفاده از روش‌های دینامیکی و آماری تهیه می‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه درستی پیش‌بینی‌های ماهانه اين پژوهشكده ۶۵ درصد است، گفت: محصولات پیش‌بینی ماهانه و هفتگی پژوهشکده اقلیم شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو بر روی نشاني اينترنتي www.cri.ac.ir در دسترس عموم قرار دارد.

شايان ذكر است، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با دارا بودن ۹ گروه پژوهشی و ۳ پژوهشکده "هواشناسی و علوم جو" در تهران "اقلیم شناسی" در مشهد و "هواشناسی آب و کشاورزی" در ایلام، به انجام مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با دانش محض هواشناسی و شناخت، گسترش و ارائه کاربردهای آن‌ها می‌پردازد. همچنین بخش مهمی از فعالیت‌های این پژوهشگاه، همکاری آموزشی با مراکز آموزش عالی و مشاركت با دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط در اجراي پروژه‌هاي مطالعاتی و عملیاتی در زمینه‌های مرتبط با علوم هواشناسی است.