شناسهٔ خبر: 87291 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه

کمک اپراتور خارجی بندر چابهار در اتصال این بندر به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی/ ارتقای نقش استراتژیک بندر چابهار با پیوند منافع سایر کشورها به این بندر

بندر چابهار  حسین شهدادی- معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان 

در فرایند جهانی شدن کشورها به دنبال توسعه فعالیت های کسب و کار خویش از طریق جابجایی کالا به خارج از مرزهای دریایی هستند. مطمئناً هر کشوری که تمایل داشته باشد تا رد پای بیشتری در زنجیره تامین و جابجایی کالا به جا بگذارد می‌بایست تلاش کند تا  ساختار بنادر خود را با آهنگ تغییرات در تکنولوژی های مدیریت راهبری بنادر هماهنگ نماید. فی الواقع ترمینال های بندری شامل زیرساخت‌های تخصصی بندری هستند که اختصاصاً در رابطه با حمل و نقل و جابجایی دریایی کالا و کانتینر و ارائه خدمات به شرکت های کشتیرانی فعالیت می کنند که نقش بسیار مهمی در لجستیک جهانی و مدیریت  زنجیره تامین بر عهده دارند .

کارکرد موثر و مستمر در کاهش زمان تخلیه کشتی ها و از طرفی ایجاد امکان دسترسی به نقاط مختلف دنیا موجب شده است بنادر به عنوان پیشران های توسعه( leading factors) نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور ها داشته باشند. همین نقش  راهبردی بنادر به عنوان بنگاه‌های بزرگ اقتصادی  موجب شده است طی سال‌های اخیر  سرمایه‌گذاری های گسترده ای با به کارگیری تکنولوژی های جدید توسط شرکت های فراملیتی (ترمینال اپراتورها) جهت راهبری ترمینال های بندری انجام گیرد.

طی دو دهه گذشته به موازات ادغام و شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، ترمینال اپراتورهای بین‌المللی تشکیل که به شدت در حال توسعه هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به PSA, HPH, DP World, AP moller terminal و COSCO به عنوان ۵ ترمینال اپراتور برتر دنیا اشاره کرد که به طور متوسط هر کدام از این اپراتور ها در  بیش از ۴۰ بندر در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند. نکته جالب اینکه بعضی از این شرکت ها مشغول فعالیت همزمان در کشتیرانی و فعالیت های بندری هستند که تاثیر مهمی در ایجاد جریان کالا و افزایش ترافیک بندری داشته است. 

با نگاهی به بنادر کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از قبیل جبل علی، صلاله، کراچی، موندرا و ناواشیوا در خواهیم یافت تقریبا  ۵ اپراتور برتر دنیا در بنادر منطقه در حال فعالیت هستند و متاسفانه بنادر کشورمان سهمی از  همکاری های مشترک با این شرکت ها یا حداقل اپراتورهای محلی را ندارند.  آغاز همکاری‌های مشترک بندر چابهار با پورت اپراتور  بین المللی، تجربه خوبی در راستای دسترسی آسان به بازارهای هدف  است که نتایج آن طی ۲۰ ماه گذشته به وضوح قابل مشاهده است.  «ارتقای نقش استراتژیک بندر چابهار با پیوند منافع سایر کشورها به این بندر»، «کاهش هزینه های جابجایی و حمل دریایی کالا» ، «ایجاد جذابیت برای صاحبان کالا و کانتینر» و  «تخفیفات قابل ملاحظه در هزینه‌های وارده بر کالا (CRC) و کشتی (VRC) در ترمینال‌های بنادر کشور هند به کالاهای مبدا و مقصد بندر چابهار از قبیل JNPT, NSIGT, BMCTPL و GTI» از نتایج بارز این همکاری های مشترک است.

پر واضح است حرکت در این مسیر و فعالیت در کنار شرکت‌های بزرگ موجب ارتقاء و بهبود مستمر عملکرد  بنادر و کسب آمادگی جهت فعالیت در حد کلاس جهانی خواهد بود که ضروری است سیاست‌های مدیریت بنادر در این مسیر معطوف شود.