شناسهٔ خبر: 87490 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیام دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران به مناسبت روز جهانی معلولین:

تسهیل دوره گذار از بحران کرونا به‌ویژه برای معلولان باید به اولویت نخست دولت‌ها و جامعه جهانی تبدیل شود

محمد مهدی مظاهری دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران با تبریک روز جهانی معلولین در پیامی با تبریک روز جهانی معلولین، گفت: تسهیل دوره گذار از بحران کرونا برای همگان، خصوصا برای معلولان باید به اولویت نخست دولت‌ها و جامعه جهانی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی مظاهری، دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران با صدور پیامی، روز جهانی معلولین را به همه انسان‌های دارای معلولیت در سراسر جهان، تبریک گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

امروزه، تعداد زياد افراد معلول در جهان و افزایش درک و آگاهی عمومی نسبت به لزوم توجه به مشکلات این افراد، موجب اتخاذ تدابير گوناگون در سطوح ملی و بين‌المللی شده است. در این راستا سازمان ملل متحد به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده بین‌المللی در سال ۲۰۰۶ میلادی، سندی مهم را با اتفاق آرا و نظر مثبت ۱۸۰ کشور جهان تحت‌عنوان «کنوانسیون بین‌المللی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» به تصویب رسانده است. اين کنوانسيون در پي شناسايي مشکلات، رفع تبعيض و ايجاد فرصت‌های برابر برای معلولان است. همچنین مقوله معلولیت در هفت بند از اهداف توسعه هزاره سوم مورد تاکید جهانی قرار گرفته است.

ابتلای ۱۵ درصدی جمعیت هفت میلیاردی جهان به نوعی از معلولیت که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است، ضرورت توجه جدی جامعه بشری به مقوله معلولیت، اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه و توانمند  ساختن جوامع جهت مناسب‌سازی شرایط زندگی برای افراد دارای معلولیت را نشان می‌دهد.

بر این اساس هر چند توجه به وضعیت معلولان و تلاش برای رفع مشکلات آن‌ها همواره یکی از الزامات و وظایف جدی دولت‌های مختلف در سراسر جهان بوده است، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌های جدی به اقتصاد، کسب و کار و زندگی همه اقشار جامعه وارد کرده است، تسهیل دوره گذار از این بحران برای همگان، خصوصا برای معلولان فارغ از کشور، دین و مذهب و نژاد و رنگ آن‌ها، باید به اولویت نخست دولت‌ها و جامعه جهانی تبدیل شود.

کمیته ملی اسکان بشر به‌عنوان متولی سیاست‌گذاری و هماهنگی برنامه ملی اسکان بشر خود را متعهد می‌داند تا با ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی ایران بر شورای اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل (هبیتات) در دوره زمانی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، فرهنگ.سازی برای مناسب سازی جوامع شهری برای معلولان را اولا به عنوان بخشی از ماموریت کاری و ثانیا به عنوان مسوولیت اجتماعی خود در سال جدید مورد توجه جدی قرار دهد.

به امید جهانی عاری از هرگونه معلولیت مادرزادی و اکتسابی که در آن عدالت و انصاف، مبنای حاکمیت جوامع بشری باشد.

دکتر محمدمهدی مظاهری
دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر