شناسهٔ خبر: 87498 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

امروز ۱۶ آذر روی داد

گرامیداشت روز جهانی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی/ تاکید وزیر بر توسعه همه‌جانبه صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران

گرامیداشت امروز مراسم گرامیداشت روزجهانی هواپیمایی کشوری، طی آئینی با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی و  مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۶ آذر (۶ دسامبر ۲۰۲۰)، مراسم گرامیداشت روز جهانی هواپیمایی کشوری با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سالن اجلاس سازمان هواپیمایی برگزار شد.

در این مراسم که تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به همراه جمعی دیگر از مدیران، مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت توسعه همه‌جانبه این صنعت در کشور تاکید کرد.

اسلامی اظهار کرد: امسال سال متفاوتی را تجربه کردیم؛ چون کشور ما هم با تحریم ظالمانه و هم با ویروس منحوس کرونا درگیر بوده است. این موضوع شرایط متفاوتی را برای صنعت کشورمان رقم زد. با توجه به همه این موضوعات لازم است که به همه دست‌اندرکاران این صنعت، خدا قوت بگویم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دشمنان به ویژه آمریکای جهانخوار با هدف ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران در تمامی بخش‌ها از جمله صنعت هوانوردی به دنبال ضربه زدن به کشور بوده است، افزود: آن‌ها صرف‌نظر از اسامی اشخاص، همچنین تلاش کردند تا هواپیماهای کشورمان را نیز زمین‌گیر کنند.
وی گفت: آگاهی از این موضوعات می‌طلبد تا ما استراتژی کامل‌تر و برتری را به کار بندیم و نه تنها متوقف نشویم، بلکه به رشد و اعتلای این صنعت ادامه دهیم.
اسلامی عنوان کرد: ما باید اذعان داشته باشیم که بخش صنعت هوانوردی در دنیا، از طریق دانشمندان ارزشمند ایرانی ما که در آنجا مشغول به فعالیت هستند رقم می‌خورد و آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید برای جوانان و افراد فرهیخته فرصت لازم در صنعت هوانوردی فراهم شود تا پیشرفت در این زمینه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک دگرگونی اساسی در نگاه و خط‌مشی‌های جدید و تحول داریم تا بتوانیم ایران را به یکی از قطب های هوانوردی منطقه تبدیل کنیم.
وی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان علیه صنعت هوانوردی کشورمان اظهار کرد: در شرایط کرونا وزارت راه و شهرسازی و به ویژه این صنعت در زمینه مقابله با شیوع کرونا پیشتاز بود؛ اما دشمنان از همان روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا تلاش کردند تا بگویند صنعت هوایی عامل ورود ویروس کرونا به کشور بوده است و به همین لحاظ تلاش گسترده‌ای از سوی سازمان هواپیمایی شد تا این اتهام از این صنعت دور شود.
وی تصریح کرد: اکنون با افتخار می‌گوییم که همه بخش‌های صنعت هوانوردی به سامانه بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل هستند و بدین ترتیب از ورود افراد دارای تست مثبت کرونا به هواپیما جلوگیری شده است. در واقع هم‌اکنون همه مدل‌های حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری نظیر اتوبوس‌ها، قطارها و حتی ناوگان دریایی مسافری به این سامانه متصل شده‌اند.
اسلامی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده به هیچ عنوان به بیمار کرونایی بلیت فروخته نمی‌شود و این یک برگ زرین دیگر برای این صنعت است که در جهت سلامت جامعه حرکت کرده است و پرچم‌دار گسترش سلامت به شمار می‌رود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در این مدت صنعت حمل‌ونقل هوایی خدمات ارزشمندی از جمله انتقال دارو و تجهیزات پزشکی از طریق انجام ده ها پرواز داشته است.
وی عنوان کرد: صنعت هوایی کشور توانست کالا‌های مورد نیاز  بهداشتی را به دست وزارت بهداشت برساند و همچنان این اقدامات با قوت در حال انجام است.
اسلامی گفت: برنامه‌ریزی شده تا بخش حمل‌ونقل هوایی بتواند واکسن‌های تأمین شده را به اقصی نقاط کشور  بفرستد و این افتخاری برای بخش هوایی کشور به شمار می‌رود و جای دارد از تمامی دست‌اندرکاران این صنعت قدردانی شود.

گفتنی است که فردا  ۱۷ آذر ماه مصادف با ۷ دسامبر، سالروز امضای کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی در سال ۱۹۴۴ است که متعاقب امضای این کنوانسیون، سازمان جهانی هواپیمایی کشوری نیز تأسیس شد.

به این دلیل مجمع عمومی این سازمان در سال ۱۹۹۲، طی قطعنامه‌ای این روز را به عنوان روز جهانی هواپیمایی کشوری تصویب و اعلام کرد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به صورت رسمی این روز، مورد تأیید قرار گرفته است.

همه ساله کشورها برای گرامیداشت این روز و یادآوری و تأکید بر اهمیت صنعت هواپیمایی کشوری در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و نقش اساسی سازمان هواپیمایی کشوری در حفظ، ارتقا، ایمنی و کارآیی و قانونمندی در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی نسبت به برگزاری مراسم این روز و اجرای برنامه‌های مختلف اقدام می‌کنند.

در ایران نیز سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حاکمیتی، نظارتی و سیاستگذاری در صنعت حمل‌ونقل هوایی، گرامیداشت روز جهانی هواپیمایی را با حضور وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و دست اندرکاران شرکت‌های هواپیمایی و کارشناسان این صنعت، به دلیل همزمانی با مراسم کلنگ زنی ساختمان جدید این سازمان، یک روز جلوتر، در روز ۱۶ آذر ماه برگزار کرد.