شناسهٔ خبر: 87604 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استاندار کرمان عنوان شد

تایید سقف جمعیتی ۲۹۰۰۰۰ نفر برای سیرجان تا افق ۱۴۱۰/ کاربری اراضی دولتی به مسکونی تغییر نماید

ششمين جلسه شوراى عالى شهرسازى و معمارى در سال جارى دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با ارسال نامه‌ای به استاندار کرمان، تصمیم این شورا را در خصوص طرح جامع شهر سیرجان را به او ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به زینی‌وند، استاندار کرمان، تصمیم این شورا در خصوص طرح جامع شهر سیرجان را به او ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است:

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۹/۸/۱۹ پیرو جلسات کمیته فنی شماره یک و جلسه اختصاصی بررسی مباحث حمل و نقل طرح جامع شهر سیرجان مصوب مورخ ۹۹/۴/۷ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان را مورد بررسی قرارداد و ضمن تصویب به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

جمعیت

۱. همسو با مصوبه استانی، جمعیت شهر برای افق سال ۱۴۱۰ در سقف ۲۹۰ هزار نفر مورد موافقت قرار گرفت.

کاربری اراضی در محدوده

٢. با عنایت به مصوبه "تعريف عناوین و تدقیق سرانه‌های شهری"، کاربری موسوم به "خدمات شهری" و "خدمات ناحیه‌‌ای" به یکی از خدمات هفت‌گانه پشتیبان سکونت اصلاح شود. ضمن اینکه سایر عناوین نامتعارف (از قبیل توسعه آتی، بازار، مسکونی اقشار کم‌‌درآمد، مسکونی با ضوابط ویژه و ... ) با مصوبه مذکور هماهنگ گردد.

٣. در راستای تامین اراضی موردنیاز طرح اقدام ملی و با عنایت به اذعان مشاور طرح مبنی بر کفایت اراضی خدماتی داخل محدوده (برای جمعیت ۳۸۰هزار نفر) مقرر شد، کاربری اراضی با مالکیت دولت الحاقی به محدوده شهر، به کاربری مسکونی (با تامین خدمات پشتیبان سکونت) تغییر نماید.

۴. با الحاق اراضی متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح(نیروی دریایی ارتش) در شمال بلوار چمران به محدوده شهر، پس از مکاتبه وزارت مذکور با دبیرخانه شورای‌عالی، مبنی بر عدم برنامه‌‌ریزی جهت تخصیص این اراضی به احداث خانه‌‌های سازمانی و همچنین عدم ایجاد اخلال و تداخل با حرایم امنیتی-ایمنی پادگان و تخصیص حداقل ۵۰ درصد از آن به "خدمات عمومی و معابر شهری"، موافقت می‌‌‌شود.

 ۵. به استناد بند ۳ دستورالعمل الزامات وملاحظات دفاعی و پدافند غیر عامل (پیوست مصوبه مورخ ۹۶/۲/۱۱ شورای‌عالی) مقرر گردید، اقدامات زیر در خصوص انبارهای نفت واقع در جنوب شهر انجام گردد:

۵- ۱. اراضی مذکور کماکان در محدوده شهری واقع‌‌‌شده و امکان تخصیص کاربری انتفاعی بر آن در کمیسیون ماده ۵ (متضمن تسهيل انتقال) فراهم شود.
۵ - ۲. حریم ایمنی انبارهای نفت از مراجع مربوطه اخذ و بر روی نقشه‌‌‌ها منعکس شود.
۵ - ۳. طرح پاسخ به شرایط اضطراری توسط اداره‌کل پدافند غیرعامل استانداری کرمان تهیه و به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شود.

۶. محدوده بافت تاریخی براساس آخرین ابلاغیه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (مصوبه ابلاغ بافت تاریخی ۱۶۸ شهر) و محدوده هدف بازآفرینی شهری بر اساس آخرین شاخص‌های مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تدقیق و در اسناد طرح لحاظ گردد.

۷. حدبستر و حریم رودخانه و مسيل و قنوات متداخل با شهر بر اساس استعلام جدید دبیرخانه شورای‌‌عالی از وزارت نیرو در اسناد طرح لحاظ شود.

شبکه معابر

۸. با عنایت به درصد بالای سطح معابر از کل محدوده شهری و پتانسیل بالای این شهر در حوزه حمل و نقل " انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر با توجه به رویکردهای توسعه پایدار و تمرکز بر حمل و نقل غيرموتوری در راستای طرح جامع شهر" در اسرع وقت مورد تأکید می‌باشد.

تبصره– احداث هرگونه تقاطع غیرهمسطح شهری منوط به انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر و منطبق با اسناد خروجی آن خواهد بود.

۹. پیشنهاد مطالعه "امكان‌‌‌سجی احداث مسیر جایگزین ریلی" با توجه به احداث و توسعه ایستگاه متمرکز فعلی و عدم توجیه اقتصادی ایجاد ایستگاه مشابه، از پیشنهادات طرح حذف می‌‌گردد.

۱۰. با عنایت به وجود مسیر جایگزین برای محور گل‌گهر-کرمان از سمت مسیر بندرعباس، وجود کمربندی (کنار گذر) شرقی شهر و برنامه وزارت راه و شهرسازی جهت تکمیل باند دوم آن، سطح سرویس مناسب مسیر کمربندی جنوبی فعلی "مطالعات ارائه‌شده برای احداث کمربندی جديد شرقی-جنوبی شهر سیرجان، فاقد کفایت لازم در ضرورت احداث بوده و موید توجیه فنی و اقتصادی مناسبی برای اجرای این طرح در حال حاضر نیست". لذا از نظر شورای‌عالی، شبکه معابر برون‌‌شهری موجود، تکافوی نیاز ترافیکی فرامنطقه صنایع گل‌‌گهر در ارتباط با سیرجان و شهرهای پیرامونی را داراست و ضرورتی برای احداث کمربندی جدید در غرب و جنوب شهر نمی‌‌باشد. همچنین مقرر شد مشکلات ایمنی و اجتماعی مطرح‌‌شده برای کمربندی جنوبی فعلی شهر سیرجان(بزرگراه شاهد) با "انجام مطالعات بهسازی ترافیک مسیر و جداسازی ترافیکی عبوری از ترافیک محلی توسط مشاور ذی‌‌صلاح " مرتفع گردد.

 ۱۱. سند شبکه حمل و نقل همگانی شهر، شامل نقشه مسیرها، ایستگاه‌‌های اصلی و ایستگاه‌های فرعی در انطباق با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی(TOD)به‌عنوان یکی از اسناد اصلی در طرح منعکس گردد.

حریم 

۱۲. ضمن تائید حریم مصوب شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان، مقرر شد سند پهنه‌‌بندی حریم با رفع مغایرت‌های شکلی با دستورالعمل مصوب مورخ ۹۵/۱۱/۱۸ شورای‌‌عالی و درج كليه عوارض خطی از جمله حرایم مربوط به خطوط انتقال نیرو و حامل‌های انرژی و ارائه ضوابط مجاز، ممنوع و مشروط استقرار فعالیت در کلیه پهنه‌‌ها با رعایت ضوابط دستگاه‌های بخشی ارایه و پس از تائید دبیرخانه شورای‌عالی در اسناد ابلاغی لحاظ گردد.

۱۳. با عنایت به استقرار شهرک صنعتی شماره یک سیرجان بر روی عرصه آبخوان سیرجان، مقرر گردید تدابیر لازم از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌منظور جلوگیری از آلودگی آبخوان در دستور کار قرار گیرد.

۱۴. به استناد بند ۷ ماده واحده قانون تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، شهرک‌های صنعتی از حریم قانونی و استحفاظی شهرها و قانون شهرداری ها مستثنی است.

پدافند غیر عامل

۱۵. مقررشد مغایرت‌های شکلی اسناد خروجی مطالعات پدافند غیرعامل شهر با دستورالعمل مصوب مورخ ۹۶/۲/۱۱ شورای‌عالی مرتفع و پس از تائید نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل در اسناد طرح جامع لحاظ شود.

ضوابط و مقررات طرح

۱۶. نظام تراکم ساختمانی پیشنهادی شهر از "ایده تراکم پایه به علاوه طبقات مازاد" به "نظام پهنه‌بندی تراکمی بر اساس سقف تراکم مجاز هر پهنه" تغییر یافته و در اسناد ابلاغی طرح جامع لحاظ گردد.
تبصره ۱: به جهت سهولت اجرا، محدوده پهنه‌‌های تراکمی حتی‌الامکان بر محدوده‌های ملاک عمل طرح تفصیلی منطبق باشد.

 ۱۷. ضوابط احداث بنا در عرصه‌های زراعی-باغی داخل محدوده بر اساس دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری و در محدوده بافت تاریخی به ضوابط و مقررات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مستند گردد.

۱۸. محدوده‌های مجاز استقرار ساختمان‌های بلندمرتبه (از ۸ تا ۱۰ طبقه در دو گونه محوری و پهنه‌ای بر اساس مطالعات مشاور به شرح نقشه پیوست مورد تائید قرار گرفت.
تبصره ۱: احداث ساختمان در پهنه‌ها و محورهای مذکور با رعایت سقف تراکم پهنه و با رعایت سایر الزامات مندرج در جداول ضوابط و مقررات امکان پذیر خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌های توسعه و عمران و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مدارک، نقشه‌ها و ضوابط طرح، پس از اصلاح بر اساس نظر شورای‌عالی، ظرف مدت دوماه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.