شناسهٔ خبر: 87617 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد / یک عده دوست ندارند کالای خودشان را از بنادر خارج کنند/ کاهلی در تخلیه انبارهای بنادر کشور اتفاقی عادی نیست

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: در بنادر کشور بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی وجود دارد که نزدیک به ۶۰۰ هزار تن از این کالاها روغن خوراکی است که برای بازرگانی دولتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت و گویی تلویزیونی درخصوص آخرین وضعیت رسوب کالاها در بنادر کشور به خصوص کالاهای اساسی اظهار داشت: در بنادر کشور بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی وجود دارد که نزدیک به ۶۰۰ هزار تن از این کالاها روغن خوراکی است که برای بازرگانی دولتی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این مجموعه انبار ندارد، روغن ها از بنادر به مقاصد مختلف کشور توزیع می شود. در همین زمینه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن دیگر کالا مربوط به دانه های روغنی و خوراک دام و طیور است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در این زمینه تصریح کرد: بابت رسوب این کالاها بخشی از مسائل مربوط تعیین و تکلیف ارز است تا کسانی که بار را وارد کرده اند وضعیت شان مشخص شود. فرآیندی که همیشه اخبار آن مطرح است.

 وی افزود: بخش دیگر مربوط به بارهای موجود در انبار مربوط به این است که یک عده دوست ندارند کالای خودشان را از بنادر خارج کنند. دلیل آن را هم مزیت پیدا کردن کالا یا قیمت تغییر آن اعلام می کنند . در این زمینه کاهلی در تخلیه انبارهای بنادر کشور یک اتفاق عادی نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه با همه دستورها و تاکیدهای انجام شده روند خروج از بنادر مثل قبل بوده و افزایش چشمگیری نداشته است، گفت: در این زمینه یک هفته تحرک ایجاد می شود اما روند در ادامه همچنان مثل سابق است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درخصوص حجم کالاهای رسوبی در بنادر چه میزان است، اظهار داشت: بنادر کشور حدود ۲۴۸ میلیون ظرفیت دارند که سال گذشته نزدیک به ۱۸۰ میلیون تن بار در بندرهای کشور جا به جا شد که به طور میانگین ماهی ۱۵ میلیون تن کالا می شود.  

وی ادامه داد: به همین ترتیب امروز باری که در بنادر کشور چه صادراتی و چه وارداتی که شامل همه کالاها می شود حدود ۱۴ میلیون تن بار کانتینری، فله و یا اساسی است.

وی تصریح کرد: در فضای فعلی تصمیم آقای رئیس جمهور این بود که کالاها هرچه سریع تر از بنادر خارج شود. در مورد کالای اساسی هم کسی که این بار را می آورد بار برای خودش نبوده و حق العمل این کار را می گیرد. این نیاز به مدیریت دستگاه متولی است که این بار آورده شده تخلیه و بعد با توزیع در شبکه آن را به مقصد برساند.

اسلامی در پایان گفت: هم اکنون به زعم برآوردهای انجام گرفته  نسبت به سال قبل رسوب بار در بنادر حدود ۳۰ درصد بوده که از حد متعارف بالاتر است.