شناسهٔ خبر: 87630 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌‌‌رسانی وزارت راه وشهرسازی:

افغانستان فردا به شبکه راه‌آهن ایران متصل می‌شود

قاسم بی نیاز رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌‌رسانی وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: با حضور ر‍‍ؤسای‌‌جمهور ایران و افغانستان، راه‌‌آهن خواف-هرات، افتتاح و امتداد راه‌‌آهن  ایران به افغانستان خواهد رسید.

سیدقاسم بی‌نیاز در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: فردا پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ به وقت ایران و ۱۱ به وقت کابل با ورود قطار به خاک افغانستان، به‌‌طور رسمی راه آهن خواف-هرات افتتاح می‌‌شود.

وی بیان کرد: راه آهن خواف – هرات با  شعار "پيوند دوكشور، يك تاريخ، يك فرهنگ"به عنوان ششمين خط آهن مرزي ايران با همسايگان منطقه، يكي از پروژه هاي مهم زيربنايي است كه نقش بزرگي در اقتصاد و توسعه ايران و افغانستان خواهد داشت و  زمينه ساز رونق اقتصادي و توسعه تجارت ميان دو كشور و گسترش دهنده پيوندهاي دوملت خواهد بود.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی تاکید کرد: توسعه همه جانبه شبكه راه آهن و تلاش حداكثري براي برقراري شبكه هاي ريلي در مرزهاي مشترك با همسايگان  براي ترانزيت كالا و مسافر همواره از اولويت هاي كشور بوده است و تلاش ها و اقدامات دولت ايران براي احداث  ۵ خط ريلي مشترك با همسايگان در سال‌هاي گذشته نشانگر اين نكته مهم و حياتي است.

بی‌نیاز با اشاره به اینکه احداث راه آهن خواف – هرات ، به لحاظ منطقه اي و بين المللي از رهگذر تسهيل مسير هاي ترانزيتي و حمل و نقلي داراي اهميت است، ادامه داد: این خط ریلی علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و بین المللی در ابعاد سياسي و فرهنگيحایز اهمیت است به طوری که همکاری در ایجاد و بهره برداری  از این مسیر به عنوان یکی از تعهدات ایران برای برنامه توسعه یافتگی کشور همسایه، افغانستان بوده است و با افزايش مبادلات تجاري و افزايش مسافرت‌ها روابط دو كشور ارتقاء می‌يابد.

وی یادآور شد: ايران و افغانستان به عنوان دو كشور با يك تاريخ و يك فرهنگ مشترك همواره از بهترين و بالاترين سطح روابط برخوردار بوده اند كه اين روابط طي سال هاي اخير نيز به عنوان دو شريك راهبردي روندي فزاينده و رو به رشد را طي كرده است.  در حال حاضر ايران یکی از بزرگترين شريك های تجاري افغانستان است و اميد است با بهره‌‌برداري از اين خط آهن ريلي ميزان تبادلات اقتصادي، فرهنگي ، سياسي و اجتماعي به نحو قابل توجهی افزايش يابد. 

این عضو کمیته افتتاح این پروژه بین المللی تصریح کرد: راه آهن خواف – هرات نقش بزرگی در تسهيل صادرات و واردات و ترانزیت کالا از ایران به افغانستان و بالعكس دارد و زيربناي مناسبي براي رونق معادن و  صنایع معدنی این کشور بخصوص معادن سنگ آهن فراهم مي‌كند . همچنین این پروژه باعث مسافرت آسان اتباع دو کشور می شود.
طول مسير قابل افتتاح حدود ۱۴۰ كيلومتر، اعتبار هزينه شده براي اين پروژه ۴۳۰ ميليارد تومان و ارزش روز آن ۱۸۰۰ ميليارد تومان است.

مطابق آمار سازمان تجارت جهاني ايران یکی از بزرگترین مبادی  واردات كشور افغانستان در چند سال گذشته بوده است. به طوري كه در سال ۱۳۹۷ حجم تجارت بين دو كشور حدود ۳ ميليارد دلار بوده كه به باور كارشناسان تجارت کشور افغانستان  تا يك دهه آينده اين ميزان از تبادلات  بين دو كشور مي تواند به حدود ۲۰ تا ۲۵ ميليارد دلار در سال برسد. احداث اين خط آهن مي تواند نقش بسزايي در افزايش تبادلات تجاري بين دو كشور ايران و افغانستان ايفا كند. 

عمليات احداث راه آهن خواف – هرات به طول  ۲۲۵ كيلومتر شامل چهار قطعه است كه قطعات ۱ و ۲ واقع در ايران به طول ۷۸ كيلومتر - از خواف تا مرز شمتيغ در استان خراسان رضوي - قطعه سوم نيز از شمتيغ تا ايستگاه روزنك در كشور افغانستان به طول ۶۲ كيلومتر  به همراه ساختمان ايستگاه روزنك به هزينه ايران و با هدف كمك به توسعه كشور افغانستان احداث شده است.