شناسهٔ خبر: 87674 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره نظام‌‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی اصفهان

انطباق حدود صلاحیت توسط مهندسان طراح ضروری است/ ارائه خدمات مهندسی طراحان ساختمانی صرفاً در حدود صلاحیت آنان امکان‌پذیر است

سیدعبدالرضا لقمانی اصفهان رئیس اداره نظام‌‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تمامی ساختمان‌ها براساس(متراژ و ارتفاع) به چهار گروه (الف، ب، ج و د) تقسیم می‌شوند. اعلام کرد: مهندسان طراح پایه سه، صرفاً در گروه (الف)، پایه دو در گروه (ب)، پایه یک در گروه (ج)، مجاز به ارائه خدمات مهندسی هستند و طراحی گروه ساختمانی(د) توسط مهندسان پایه ارشد صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)، سید عبدالرضا لقمانی، رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، ضمن اشاره به مصوبات اخیر هیئت چهار نفره استان گفت: در سالیان گذشته و با توجه به عدم تکافوی حضور مهندسان طراح و ناظر در برخی از رشته‌‌ها از جمله معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی هیات چهار نفره استان از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۲ ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی استفاده و اقدام به تدوین و تصویب پاره‌ای از مصوبات کرد تا ساخت و سازهای استان از حداقل‌های لازم در نظارت و طراحی مهندسی برخوردار باشند.  

وی عنوان کرد: کلیه ساختمان‌ها توسط دو معیار (متراژ و ارتفاع) از روی شالوده سنجیده شده و بر این اساس به چهار گروه (الف، ب، ج و د) تقسیم می‌شوند.   

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: از سوی دیگر ضوابط و مقررات قانونی، مهندسان را ملزم به رعایت حدود صلاحیت و ظرفیت، مطابق با پایه پروانه اشتغال بکار خود نموده و پایه‌های سه، دو، یک و ارشد را با ظرفیت‌های مشخص و حداکثر طبقات گروه‌بندی کرده است.  

وی با بیان اینکه دیگر زمان پالایش مصوبات قبلی فرا رسیده بود. اظهارکرد: خوشبختانه با وسعت جامعه مهندسی استان در طی چند سال اخیر، کمبود استان اصفهان از نظر ارائه تخصصی خدمات مهندسی در بسیاری از نقاط و شهرستان‌های استان برطرف شده است.  

 لقمانی با اشاره به آخرین مصوبات هیئت چهار نفره استان اعلام کرد: رعایت حدود صلاحیت و ظرفیت مطابق جدول ذیل ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی در کلیه رشته‌های چهارگانه و در دو بخش طراحی و نظارت الزامی بوده و هرگونه تخطی احتمالی توسط مراجع مربوطه بررسی خواهند شد.   

وی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت مصوبات اخیر گفت: بر این اساس مهندسان طراح پایه سه صرفاً در گروه (الف)، پایه دو در گروه (ب)، پایه یک در گروه (ج)، مجاز به ارائه خدمات مهندسی هستند و طراحی گروه ساختمانی(د) توسط مهندسان پایه ارشد صورت خواهد پذیرفت.  

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  موظف به کنترل حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال مهندسان در چگونگی ارائه خدمات ایشان و بازبینی نقشه ها و طرح‌های فنی است.  

 سید عبدالرضا لقمانی در پایان گفت: امیدواریم با نفوذ مقررات ملی ساختمان در بخش‌های نظارت و طراحی رشته‌های چهارگانه و ارائه تخصصی خدمات مهندسی توسط مهندسان ذیصلاح بیش از پیش شاهد افزایش حضور حرفه مندان در صنعت ساختمان باشیم.