شناسهٔ خبر: 87693 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان؛ متوسط خرید و فروش یک مترمربع واحدمسکونی در کشور

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان ضمن ارایه آمار کشوری از خرید و فروش هرمترمربع واحد مسکونی در کشور، تهران و خوزستان را دو استان گران از نظر قیمت مسکن برشمرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشستی که با خبرنگاران در ساختمان دادمان تشکیل شد به ارائه آماری از متوسط کشوری خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران و تمامی استان‌‌های کشور، پرداخت.

محمودزاده، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمرمترمربع واحد مسکونی در کشور را  ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رویکرد دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تغییر کرده است و وزارت راه و شهرسازی به منظور متوقف کردن افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و در جهت ثبات قیمت‌ها و تلاش برای ارایه قیمت‌های واقعی و جلوگیری از حباب قیمتی، اقدام به ارایه آمار کشوری از میانگین قیمت خرید و فروش و اجاره هر مترمربع واحد مسکونی اقدام کرده است، گفت: ارایه آمار تهران و تعمیم آن به کل استان‌ها، رویه‌ای بود که وزارت راه و شهرسازی از مردادماه سال جاری قطع کرد. زیرا معتقد هستیم که متوسط قیمت مسکن در تهران و سایر استان ها در بازار مسکن تاثیرگذار است. بنابراین با ارایه آمار کشوری، تلاش بر اصلاح آن گرفته شد و هم اکنون این آمار استخراج شده است و ملاک تحلیل و پیش بینی آتی برای بازار مسکن است.  

محمودزاده با اشاره به اینکه پس از مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر الزام دریافت کد رهگیری برای همه معاملات، تمامی معاملات مسکن در همه شهرها ثبت و امکان اخذ متوسط قیمت مسکن کشوری فراهم شد، گفت: در حال حاضر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ۲۵ استان کشور کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که از این تعداد استان، حدود ۹ استان قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان معامله شده است. همچنین بررسی های نشان می دهد که در ۳ استان کشور نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بوده است.

وی ادامه داد: تنها در دو استان کشور؛ تهران و خوزستان، معاملات خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی بیش از ۲۰ میلیون تومان بوده است که این رقم در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۸۰۰ تومان، در خوزستان ۲۳ میلیون و ۵۰۰  تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از توضیح خود در خصوص بازار معاملات مسکن و مقایسه آن با سال های گذشته به سهم ۳۶ درصدی مسکن از هزینه سبد خانوار اشاره کرد و گفت: مقایسه افزایش قیمت مسکن در ۱۰ سال گذشته حالکی است که متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ از متری یک ملیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال رسیده است.

وی ادامه داد: سال های ۹۱ تا ۹۵ مجموع سرمایه گذاری در بخش مسکن پایین بوده است که شاخص سرمایه گذاری در سال های ۹۶ تا ۹۸ روند افزایشی را تجربه کرده است. در عین حال، در خصوص اشتغال بخش مسکن نیز از سال های ۹۲ تا ۹۶ رشد نزولی و از سال های ۹۷ تاکنون رشد افزایشی را در خصوص اشتغال مسکن شاهد هستیم.

معاون مسکن و ساختمان در مقایسه ای از آماری کشوری که به تازگی استخراج شده است و مربوط به آبان ۹۹ است، اعلام کرد: گران ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن تهران با متری ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ارزان ترین یاسوج با متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین، متوسط قیمت مسکن در شهرهایی همچون شیراز با متری ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ایلام با متری ۴ میلیون، بیرجند با متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، بجنورد متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کرمانشاه متری ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و اراک و زنجان نیز بالاتر از ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است.

محمودزاده در مقایسه‌ای قیمت مسکن در تهران را با نرخ دلار سنجید و گفت: بررسی های دفتر اقتصاد مسکن حاکی است که در سال ۸۷ بالاترین قیمت مسکن به دلار در ۱۵ سال اخیر رخ داد. بدین معنا متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ۲۲۴۴ دلار بود در حالی که در آبان امسال (۱۳۹۹) متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در پایتخت با محاسبه هر دلار ۲۵ هزار تومان حدود ۱۰۵۱ دلار است که ۵۰ درصد قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ است.

محمودزاده در خصوص پیش‌بینی از آینده بازار مسکن، گفت: در خصوص آینده بازار مسکن باید بسیاری از موضوعات را در نظر گرفت که این موضوعات شامل تحرکات اقتصادی است. در کل به نظر می‌رسد قیمت مسکن در کشور رون کاهشی خواهد یافت و شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود.

وی در عین حال، اعلام کرد: در خصوص قیمت‌های واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن، قراردادهایی که در سال جاری منعقد شدند برآورد قیمت پایه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. شرایط قرارداد بدین شکل است که تعدیل هایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه ارایه می شود افزایش قیمت مسکن را موجب خواهد شد.