شناسهٔ خبر: 87716 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه ‌و‌شهرسازی:

آیین‌‌نامه طراحی معابر شهری(۱۳۹۹) ابلاغ شد/ تغيير رويكرد از طراحی خودرومحور به انسان‌محور/ بهره‌گیری از تجارب جهانی در تدوین آیین‌نامه جدید

بررسی اقدامات کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل‌و‌نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی بیماری کرونا آیین‌نامه «طراحی معابر شهری» که دوم تیرماه ۱۳۹۹ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده بود، روز شنبه، بیست‌و‌‌دوم آذرماه، ابلاغ شد.

شهرام آدم‌‌نژاد، معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه ‌و‌شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اعلام این كه اولین نسخه این آیین‌نامه در سال ۱۳۷۵ توسط وزارت مسكن و شهرسازی سابق منتشر شده است، بیان كرد: آیین‌‌نامه «طراحی راه‌های شهری» موسوم به آیین‌نامه ۱۲ جلدی، که نسخه اول آن، مصوب سال ۱۳۷۳ و منتشرشده در سال ۱۳۷۵ است، پس از ۲۶ سال، با توجه به آسیب‌شناسی انجام‌‌شده و نظر به رویکردهای نوین و اقتضائات زمان در طراحی‌های شهری، در نسخه دوم و به‌روزرسانی شده، در سال ۹۹ تصویب شد.

او افزود: این آیین‌نامه، همانند نسخه پیشین به‌عنوان مرجع واحد و مبنای مشخص به‌منظور طراحی و ارزیابی کلیه طرح‌های مرتبط با شبکه معابر شهری نظیر طرح‌های توسعه و عمران(جامع) شهری، طرح‌های هادی، تفصیلی و ... مورد استفاده و استناد قرار می‌‌گیرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص ضرورت به‌‌روزرسانی این آیین‌‌‌نامه افزود: با شکل‌‌گیری معاونت حمل‌و‌نقل در ستاد وزارت راه‌و‌شهرسازی و در راستای تحقق مصوبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ هیئت‌‌وزیران، مطالعات بازنگری این آیین‌نامه در دستور کار معاونت حمل‌و‌نقل قرار گرفت. به‌روزرسانی صورت‌‌گرفته مبتنی بر اصول توسعه پایدار بوده و طرح خیابان‌ با اولویت به شیوه‌های پیاده، دوچرخه و حمل‌و‌نقل همگانی ترویج شده است و ملاحظات طراحی هرکدام در مجلد مستقل مورد توجه قرارگرفته‌است. در این راستا تامین نیاز و دسترسی مناسب و ایمن همه شیوه‌های حمل و نقل در کنار یکدیگر مدنظر بوده است.

آدم‌‌نژاد ادامه داد: نگارش حاضر، بر اساس تغيير رويكردهای طراحی شهری و برنامه‌ريزی حمل‌ونقل از طراحی خورومحور به انسان‌محور، به‌روزرسانی و بازنگری شده و در تلاش است، با استفاده از آخرين دستاوردهای تجارب طراحی معابر شهری در دنیا، بتواند نیازهای این حوزه را پوشش دهد و معابری را ایجاد نماید که برای تمام شیوه‌ها، سنین و تمام توانایی‌ها به‌طور امن قابل استفاده باشد.

او ادامه داد: در نسخه جدید این آیین‌نامه که همچون نسخه پیشین در ۱۲بخش تدوین شده، توجه به اصول حمل‌و‌نقل پایدار مورد تأکید قرار گرفته است. از این‌‌رو مباحث مربوط‌‌به شیوه‌ سفر همگانی در قالب یک بخش جداگانه با عنوان «حمل‌و‌نقل همگانی» ارائه شده است. همچنین مطابق نسخه قبلی، بخش‌های جداگانه‌ای به شیوه‌های سفر عابر پیاده و دوچرخه اختصاص یافته است. لازم به ذکر است که با توجه‌ به اهمیت شیوه‌های سفر غیرموتوری و حفظ ایمنی کاربران این شیوه‌ها، بخش جداگانه‌ای تحت‌‌‌عنوان «آرام‌سازی ترافیک» به نسخه جدید آیین‌نامه اضافه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تحقق اهداف آیین‌نامه، به لزوم آموزش و به‌‌‌روزرسانی مداوم آن و تشكیل كمیته دائمی آموزش، پایش و به هنگام‌سازی و تیم فنی و كارشناسی پشتیبان اشاره کرد و در خصوص روند تصویب آن گفت: پیش‌نویس اولیه نسخه به‌روزرسانی‌شده این آیین‌نامه، با بهره‌گیری از آیین‌نامه‌های معتبر طراحی معابر شهری دنیا و مطالعات تطبیقی گسترده‌ای از مراجع مختلف نظیر، آشتو، راهنمای طراحی خیابان‌های شهری(NACTO)، آیین‌نامه‌های طراحی راه‌های کالیفرنیا(HDM) و چند نمونه از کشورهای استرالیا، کانادا، هند، انگلیس و دیگر کشورها و نیز استفاده از ظرفیت آیین‌نامه‌های داخلی، در انتهای سال ۹۷ توسط مشاور(دانشگاه تهران) تهیه شد و در نیمه ابتدایی سال ۹۸، طی بیش از ۲۰ جلسه در کمیته کارشناسی معاونت حمل‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی و پایش محتوایی قرار گرفت.

او خاطرنشان کرد: پیش‌نویس این آیین‌نامه طی ۱۴ جلسه در کمیته فنی شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای ایران در وزارت کشور با حضور ذی‌نفعان آن نظیر شرکت‌های مشاور، شهرداری‌ها، متخصصان و ... مورد بررسی قرار گرفت و در هفت جلسه در کمیته فنی طرح‌‌های فرادست شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران با حضور تمام دستگاه‌های ذی‌‌ربط ارائه شد. همچنین در دو جلسه بررسی در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، به تصویب رسید و در نهایت در جلسه روز دوشنبه، دوم تیرماه سال جاری در صحن شورای‌عالی معماری و شهرسازی مصوب و در تاریخ 22 آذرماه سال جاری ابلاغ شد.